technologia
Autonomiczne sklepy Żabka Nano zarządzane przez AiFi wyprzedzają branżę 25 lokalizacjami na żywo
Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu najnowszych technologii Grupa Żabka stała się najszybciej rozwijającą się siecią spożywczą w Niemczech Europa z 1100 tradycyjnymi sklepami otwartymi w 2021 r. i ponad 7900 tradycyjnymi nowoczesnymi sklepami wielobranżowymi. Jednocześnie uczestniczy w rewolucji technologicznej, rozwijając autonomiczne doświadczenia zakupowe w celu poprawy wygody klientów i operacji biznesowych. We współpracy z AiFi Grupa Żabka opracowała autonomiczny koncept Żabka Nano i otworzyła pierwszy sklep w czerwiec 2021 w Poznaniu, a następnie szybko rozbudowany do 25 lokalizacji Polska w ciągu sześciu miesięcy. Dzięki integracji z aplikacją mobilną Żappka, z której korzysta już ponad 8 milionów użytkowników, współtworzony został ekosystem usług cyfrowych dla większej wygody klientów.
– Żabka to europejski lider w tworzeniu nowoczesnych rozwiązań komfortowych, które odpowiadają na potrzeby nowoczesnych klientów. Koncentrujemy się na dostarczaniu unikalnych i wysoce spersonalizowanych doświadczeń zakupowych, łącząc cyfrowy świat z otoczeniem. Chcemy na nowo zdefiniować szybkość zakupów. W 2021 roku otworzyliśmy 25 autonomicznych sklepów Żabka Nano. Ale na tym nie poprzestajemy – w pierwszym kwartale tego roku wystartujemy kilkanaście – mówi Tomasz Suchański, Prezes Zarządu Grupy Żabka.
Sklepy Żabka Nano są już testowane przez klientów w 25 lokalizacjach w 6 miastach w całym kraju. Mogą z nich korzystać klienci w Gdańsku, Krakowie, Piasecznie, Poznaniu i Sopocie Warszawa. Między innymi działają w różnych lokalizacjach: w centrach miast, na dworcach kolejowych, stacjach metra, na uniwersytetach czy w sklepach wielkopowierzchniowych.
– Nieustannie pracujemy nad dalszym rozwojem i udoskonalaniem unikalnej koncepcji Żabka Nano. Stawiamy na jego elastyczność – jesteśmy w stanie otwierać bardziej autonomiczne oddziały zarówno w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak ścisłe obszary śródmiejskie czy stacje metra, jak i w sklepach wielkopowierzchniowych. Jako jedni z pierwszych na świecie opracowaliśmy też koncepcję umożliwiającą wejście do sklepu z kartą płatniczą – mówi Tomasz Blicharski, Dyrektor Zarządzający Żabka Future.
Od momentu otwarcia pierwszego sklepu Żabka Nano zainteresowanie konceptem rośnie. Kilka tysięcy osób doświadczyło już wygody robienia zakupów w autonomicznych sklepach Żabka Nano. A wysoki wynik NPS – ponad 80 – potwierdza, że doświadczenie przewyższa oczekiwania konsumentów.
Żabka Nano korzysta z innowacyjnych metod autoryzacji i płatności za zakupy. Pierwsze sklepy zostały połączone z aplikacją mobilną sieci, która umożliwiała zarówno dostęp, jak i płatność za zakupy. Obecnie model store-in-store umożliwia klientom dostęp do sklepu za pomocą dowolnej karty płatniczej. Sam zakup zajmuje tylko chwilę — podróż zachęca klientów do bezproblemowego wybierania produktów z półki i wychodzenia ze sklepu, gdy są gotowe, bez konieczności kasowania. Innowacyjna platforma AiFi, używana we wszystkich sklepach, to rozwiązanie oparte na kamerze, które wykorzystuje widzenie komputerowe i zaawansowane uczenie maszynowe do wykrywania produktów usuniętych z półek i automatycznego dokonywania płatności, gdy klienci opuszczają sklep. System nie wykorzystuje biometrii ani rozpoznawania twarzy do identyfikacji klientów, aby zapewnić pełną prywatność i bezpieczeństwo.
– Utworzenie 25 sklepów w ciągu sześciu miesięcy z Żabką demonstruje wartości AiFi zorientowane na klienta, aby zrozumieć potrzeby klientów i projektować elastyczne rozwiązania, które są skalowalne. Cieszymy się, że możemy jeszcze bardziej zacieśnić współpracę z Żabką i zrewolucjonizować zakupy dzięki uruchomieniu kolejnych sklepów Żabka Nano obsługiwanych przez AiFi – mówi Steve Gu, CEO i współzałożyciel AiFi.
Mix produktów w sklepach Żabka Nano jest dostosowany do specyfiki lokalizacji i profilu klienta. W zależności od formatu zawiera od 450 do 1500 produktów. Produkty marki własnej Żabka dostępne są w każdym sklepie Żabka Nano, w tym pożywne i zdrowe przekąski, soki i smoothie, dania gotowe oraz świeżo mielona kawa z ekspresu.
Autonomiczne sklepy Żabka zostaną otwarte w ramach Żabka Future Business Inkubator, który łączy w sobie trzy elementy: zarządzanie i poszukiwanie innowacji, konwersję na nowe produkty i usługi oraz komercjalizację. Projekt doskonale wpisuje się również w strategię Grupy Żabka, która wymaga wdrożenia działań na rzecz zachowania neutralności klimatycznej – Żabka Nano wykorzystuje do swojej działalności jedynie ekwiwalent zielonej energii.
Żabka Polska sp. z o.o jest właścicielem największej sieci sklepów ogólnospożywczych w Polska, z ponad 7900 sklepami prowadzonymi przez 6500 franczyzobiorców pod marką Żabka. W ciągu dwudziestu lat działalności na polskim rynku firma zdobyła pozycję lidera w segmencie sprzedaży convenience. Niecałe 500 metrów od najbliższego sklepu Żabka mieszka około 15,5 mln polskich klientów. W ramach swojej strategii odpowiedzialności Żabka zobowiązała się do dobrego odżywiania, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, różnorodności i kultury korporacyjnej sprzyjającej włączeniu społecznemu, ładu korporacyjnego i dekarbonizacji oraz gospodarki o obiegu zamkniętym. Więcej informacji o Żabce Polskiej na: www.zabka.pl. Link do Raportu odpowiedzialności 2020: https://raportodpowiedzialnosci.zabka.pl/pl/.
Przyszłość Żabki – jest jedną z jednostek organizacyjnych tworzących nową strukturę administracyjną Żabki. Zespoły Żabka Future odpowiadają za znajdowanie, tworzenie i rozwijanie technologii i narzędzi systemowych na przyszłość. Obszar ten podlega Tomasz Blicharski, Wiceprezes, Dyrektor Zarządzający Żabka Future.
AIFi – umożliwia niezawodne, ekonomiczne iw pełni bezdotykowe, autonomiczne zakupy dzięki technologii wizji komputerowej opartej na sztucznej inteligencji, zapewniając sprzedawcom i konsumentom niezrównane wrażenia. AiFi współpracuje z wiodącymi detalistami na całym świecie, takimi jak Żabka, Carrefour, Morrisons i Compass Group. AiFi ma obecnie drugą największą liczbę wdrożeń sklepów. AiFi podniosło się ogólnie 31 milionów dolarów od inwestorów takich jak Qualcomm Ventures, Cervin Ventures, TransLink Capital i Plum Alley. Aby uzyskać więcej informacji na temat AiFi, zobacz www.aifi.com.
ŹRÓDŁO AiFi
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”