Nie ma wątpliwości, że sponsorowane treści na blogach, Instagramie czy Facebooku są reklamą lub w niektórych przypadkach ukrytą reklamą. Wiele zależy od tego, czy są odpowiednio oznakowane i czy mogą wprowadzić konsumenta w błąd. Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął dochodzenie pod koniec września i chce przyjrzeć się branży.
Influencerzy od dawna współpracują ze znanymi (i jeszcze nieznanymi) markami niszowymi, aby promować swoje usługi lub produkty. Działalność ta stanowi działalność reklamową i podlega ogólnym zasadom reklamy w Polsce. Zasady te zawarte są w kilku ważnych aktach prawnych, w tym w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawie o radiofonii i telewizji oraz ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Dodatkowo obowiązują odrębne przepisy obszarowe – w zależności od treści reklamowej. To z kolei powoduje konieczność indywidualnej oceny legalności przekazu reklamowego w ramach określonego obszaru regulacyjnego: bankowości, telekomunikacji czy prawa żywnościowego. Niemniej jednak podstawowe zasady obowiązują niezależnie od reklamowanej branży i reklamowanego produktu (usługi). W influencer marketingu niezwykle ważne jest, aby: Treści promocyjne są wyraźnie oznaczone jako materiały reklamowe lub sponsorowane.
Influencer marketing idzie dobrze
W kwietniu 2020 r. przeprowadzono ankietę branżową, aby ocenić wpływ pandemii koronawirusa na rynek influencer marketingu. Jego wyniki pokazują, że 39,6% reklamodawców nie zamierza wprowadzać większych zmian w swoim planie marketingowym dla influencerów. To była najczęstsza odpowiedź. Drugi to „Zaprzestałem swoich działań” – 27,5% respondentów udzieliło takiej odpowiedzi. Z drugiej strony, 24,8% respondentów zamierza wkrótce rozszerzyć aktywność influencerów.
Dochodzenie w toku
We wrześniu 2021 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie, którego celem jest zbadanie rynku influencer marketingu i opracowanie wytycznych dla zarabiających na promowaniu produktów w mediach społecznościowych. Biuro dokonuje przeglądu całego sektora pod kątem Zasady regulujące współpracę influencerów z markami i agencjami reklamowymi oraz transparentność w praktyce wiadomość dla innych użytkowników sieci. Organ sprawdza, czy treści znajdują się w mediach społecznościowych jest wyraźnie i czytelnie oznaczony jako reklama, czy takie oznaczenie jest widoczne, np. czy jest widoczne dopiero po przewinięciu strony, czy jest ukryte pod skrótem. Jeśli takie oznaczenie nie jest widoczne, urząd zbada, co Powód zaniedbania influencerów, np. czy nie jest to wymagane przez sponsorów. Wiele treści komercyjnych na profilach influencerów na Instagramie, Youtube, Facebooku lub innych mediach społecznościowych nie jest w ogóle oznaczonych jako reklamy. Inne są niedostatecznie oznaczone, na przykład tylko hashtagiem „#ad”, co może być niezrozumiałe dla polskiego internauty – wskazuje urząd.
W związku z wszczętym postępowaniem wielu Youtuberów i influencerów otrzymały już pisma z Urzędu z prośbą o przedstawienie kopii umów, zrealizowane z markami i agencjami reklamowymi. Prowadzone jest śledztwo do i nie przeciwko niektórych przedsiębiorców. W dochodzeniu zaangażowanych będzie wiele podmiotów z branży, które w najbliższej przyszłości mogą spodziewać się wezwania do sądu od agencji. Po ustaleniu nieudzielenie informacji na wniosek Prezesa UOKiK w ramach takiego postępowania lub zwodniczy Informacja jest ukarany grzywną do 50 mln euro.
Nieuczciwa ukryta reklama
Płatna reklama produktów i usług bez wyraźnego wskazania, że treść jest sponsorowana, narusza zakaz ukrytej reklamy i może być uznana za nieuczciwe praktyki rynkowe aw niektórych przypadkach prawo nieuczciwej konkurencji. Urząd zdaje sobie sprawę, że influencerzy mają ogromny wpływ na internautów, zwłaszcza młodych. Jeśli promują jakiś produkt, jest duża szansa, że fani z chęcią będą go śledzić i kupować. To nie w porządku kiedy influencer faktycznie płaci za swój post, ale sprawia wrażenie, że podziela prywatną opinię. Sponsoring należy rozumieć szeroko – wpłatą nie muszą być pieniądze, mogą to być inne usługi, takie jak wycieczka czy testowanie produktów luksusowych. Konsumenci powinni być wyraźnie informowani o wszystkich tych sytuacjach – skierowana do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ocena reklamowa, reklamowa czy obiektywna?
Problemem podobnym do ukrytej reklamy jest tzw Reklama Technika stosowana w prasie, czyli artykuł sponsorowany. Oprócz regulaminu reklamy Działalność dziennikarzy podlega również ograniczeniom prawa prasowego. Art. 12 Prawa prasowego wyraźnie stanowi, że dziennikarz nie może angażować się w niejawne działania promocyjne mające na celu uzyskanie korzyści majątkowych lub osobistych od jakiejkolwiek osoby lub organizacji zainteresowanej publikacją reklamy.
Wraz z wszczęciem śledztwa urząd chce zacząć od wyprostować rynek treści sponsorowanych w serwisach społecznościowych – do tej pory nieco zaniedbywane – aby internauci dostali jasny przekaz o tym, czym jest reklama, a co obiektywna ocena produktu. Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd.
Pierwsza samoregulacja w Polsce
Kancelaria podkreśliła, że liczy na inicjatywę i samokontrolę branży – poza niektórymi kodeksami postępowania w branży dziennikarskiej, takiej samokontroli dotychczas wśród influencerów brakowało. w W ostatnich dniach stowarzyszenie pracodawców branży internetowej opublikował przewodnik po influencer marketingu – kodeksie postępowania dla klientów, influencerów i agencji. To pierwsza taka samoregulacja w Polsce. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak jest odbierana przez branżę i czy jest wykorzystywana w praktyce.
Treść tego artykułu ma na celu dostarczenie ogólnych wskazówek na ten temat. Należy zasięgnąć porady eksperta w odniesieniu do konkretnych okoliczności.