technologia
Solaris Bus w polskim Konsorcjum Second Life Battery
Będzie konsorcjum Solaris Bus & Coach, Impact Clean Power Technology SA i TAURON Polska Energia wdrożyć Projekt pod tytułem „Second Life ESS”, którego celem jest opracowanie prototypowego systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o wycofane baterie autobusów elektrycznych. Projekt jest współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w Polsce.
Solaris wypuścił swój pierwszy autobus elektryczny w 2011 roku. Od tego czasu producent sprzedał ponad 1000 e-busów do kilkudziesięciu miast w 18 krajach. Pierwszy z dostarczonych wówczas pojazdów przejechał już ponad pół miliona kilometrów. Oznacza to, że część z nich wymaga wymiany baterii.
Celem projektu jest wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już idealne do zasilania pojazdów. Jednak dzięki integracji z systemami magazynowania energii mogą zyskać drugie życie.
Second Life to projekt badawczy realizowany we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Prace nad prototypowym systemem magazynowania energii mają zakończyć się w 2022 r.
W ramach projektu Solaris dostarczy baterie o nominalnej pojemności 160 kWh na budowę prototypowego systemu. Akumulatory były wcześniej używane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno.
PKM Jaworzno to jeden z czołowych polskich dostawców elektromobilności. We flocie są już 23 autobusy na baterie, a kolejnych 20 e-busów Solaris jest w trakcie dostawy. Oznacza to, że już wkrótce prawie 80% floty autobusów w tym mieście stanowić będą autobusy o napędzie elektrycznym.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”