Nauka
Kobiety w przestrzeni cyfrowej (i AI): spojrzenie na Europę Środkową: przypadki z Austrii, Czech, Polski i Słowacji | GLOBSEC
Celem raportu jest zbadanie, czy kobiety w Europie Środkowej (CE) czerpią korzyści z cyfryzacji (i sztucznej inteligencji), zwłaszcza w zakresie korzystania z przestrzeni cyfrowej i udziału w jej tworzeniu. Monitoruje porównawczo wyzwania i możliwości w odniesieniu do (potencjalnego) zaangażowania kobiet w tej wyłaniającej się dziedzinie. W raporcie, dotyczącym Austrii, Czech, Polski i Słowacji, przedstawiono szereg zaleceń mających na celu stworzenie bardziej włączającego i sprawiedliwego krajobrazu cyfrowego.
Jakie są główne wnioski?
Kobiety jako użytkownicy przestrzeni cyfrowej
- W UE kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z sieci społecznościowych. Są jednak wyraźnie mniej aktywni na platformach związanych z rozwojem zawodowym (np. LinkedIn).
- Kobiety w WE w różny sposób korzystają z usług cyfrowych, takich jak administracja elektroniczna, bankowość elektroniczna, handel elektroniczny czy nauka przez internet, przy czym wielu mężczyzn pozostaje w tyle za mężczyznami pod względem umiejętności cyfrowych i umiejętności czytania i pisania.
- Przemoc cybernetyczna ze względu na płeć i seksistowska mowa nienawiści są powszechne i często doświadczane przez kobiety korzystające z mediów społecznościowych. W regionie WE zrozumienie pełnego zakresu cyberprzemocy jest nadal niezwykle potrzebne.
- Kobiety w polityce spotykają się z największą i znaczną przewagą reakcji.
- Wskaźnikom śledzenia odnoszącym się do wykorzystania i budowy przestrzeni cyfrowych (i sztucznej inteligencji) często brakuje aktualnych, szczegółowych danych segregowanych według płci.
Kobiety jako twórczynie/architektki przestrzeni cyfrowej
- W EC kobiety są niedostatecznie reprezentowane w branży cyfrowej i sztucznej inteligencji, w znacznie większym stopniu niż ogólnie w dziedzinach STEM, przy czym tendencja ta ma swój początek w szkolnictwie wyższym.
- Region boryka się z poważnymi różnicami w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w dziedzinie cyfrowej.
- Znaczący niedobór specjalistów stwarza dla kobiet szansę na wejście do branży i to na lepszych warunkach.
- Utrzymujące się stereotypy dotyczące płci i brak widoczności wzorców do naśladowania negatywnie wpływają na decyzje zawodowe dziewcząt i kobiet dotyczące podjęcia pracy w tej branży.
- Inwestycje w start-upy prowadzone przez kobiety są nadal niewielkie.
- Liczne znaczące inicjatywy kobiece zapewniają obecnie kompleksowe usługi w zakresie podnoszenia i zmiany kwalifikacji oraz podnoszenia kwalifikacji, a także inwestują w tworzenie środowiska dla wsparcia mentoringu i przywództwa.
- W regionie istnieje potencjał, aby kobiety mogły w równym stopniu przyczyniać się do tworzenia nowych, najnowocześniejszych technologii, do czasu wzmocnienia wspierającego ich ekosystemu.
Więcej przeczytasz w poniższym raporcie.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”