Zabawa
„Zielona granica” Agnieszki Holland otrzymuje Polskiego Orła dla najlepszego filmu
– Polski reżyser odebrał także Nagrodę za Całokształt Twórczości podczas wieczoru zdominowanego przez Pawła Maślonę Zrodzony z bliznąktóry zdobył sześć nagród
Laureaci Orłów Polski 2024
Na gali 26. Polskich Nagród Filmowych było dużo polityki i wiele radości, która wyłoniła dwóch wielkich zwycięzców: Agnieszki Holenderktóra za swój film zabrała do domu uhonorowane w Wenecji trofeum – Polskiego Orła dla Najlepszego Filmu Zielona granica [+see also:
film review
trailer
film profile]I Paweł MaślonaLaureat Złotego Lwa Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, który w drugim roku otrzymał za swoją twórczość aż sześć nagród Zrodzony z bliznąw tym dla najlepszego reżysera, najlepszego scenariusza (Michał A. Zieliński), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Agnieszki Grochowskiej), Najlepsze kostiumy (Dorota Roqeuplo), Najlepszy makijaż (Anety Brzozowskiej) i Najlepszy dźwięk (Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień).
Pierwszym wicemistrzem był Michał Kwieciński’S Philip z nagrodą za najlepszy aparat (Michał Sobociński), Najlepszy aktor (Eryk Kulm Jr), Najlepszy montaż (Nikodem Chabior) i najlepsza scenografia (Marcel Sławiński, Katarzyna Sobańska). Magdaleny Cieleckiej została uznana za najlepszą aktorkę Sławomira Fabickiego’S Strachchwila Tomasza Schuchardta zdobył nagrodę dla najlepszego aktora drugoplanowego Simona Sandquista’S Sobowtór. Dodatkowo, Grzegorza Dębowskiegoktóry napisał i wyreżyserował Tak dobre, jak nicotrzymało tytuł „Odkrycie Roku”, DK Welchman I Hugh Welchmana’S Rolnicy [+see also:
film review
trailer
film profile] zdobył nagrodę publiczności i gong za najlepszą muzykę (LUC), Fortepian został uznany za najlepszy dokument i 1670 został uznany za najlepszy serial telewizyjny Rubena OstlundaZdobywca Złotej Palmy Trójkąt smutku [+see also:
film review
trailer
interview: Ruben Östlund
interview: Ruben Östlund
film profile] został uznany za najlepszy film europejski.
Motywem przewodnim przemówień powitalnych laureatów była radość branży ze zmiany polskiego rządu po wyborach parlamentarnych w październiku 2023 r. żądanie jest zapisane w prawie autorskim. To koniec długotrwałych zmagań, których ostatnim rozdziałem był protest młodych filmowców ze Stowarzyszenia Filmowców Polskich, który wywołał spore napięcie w branży.
To poniekąd ironia losu, że legendarna polska reżyserka Agnieszka Holland, zdobywczyni nagrody EFA i Oscara oraz pionierka wśród reżyserek, dopiero w tym roku zdobyła swojego pierwszego polskiego Orła, promowanego przez jej założycieli jako „najważniejsza nagroda filmowa”. Ogłoszono to pod koniec lutego, że Holland jest dopiero drugą kobietą w 26-letniej historii Orłów, która otrzymała tę nagrodę za całokształt twórczości; pierwszy trafił do aktorki Maja Komorowska. Chwilę później Holland wrócił na scenę, aby podnieść orła Zielona granica który został nagrodzony najlepszym filmem w towarzystwie swojego producenta Marcina Wierzchosławskiego oraz duża grupa składająca się z obsady i ekipy. Był to niezwykle emocjonujący moment dla polskiej branży filmowej, ponieważ zaledwie sześć miesięcy wcześniej, w momencie premiery lokalnej, Zielone granice stał się celem brutalnej i oszczerczej kampanii prowadzonej przez prawicowych polityków. Oparta na faktach i napisana przez samego Hollanda Gabriela Sieczko-Łazarkiewicz I Macieja PisukaFilm opowiada o kryzysie uchodźczym na granicy polsko-białoruskiej, który rozpoczął się w 2021 roku. W swoim przemówieniu z okazji wręczenia nagrody za całokształt twórczości Holland ujawniła, że „nadal zdarzają się sytuacje, które się zdarzają”. [on the border] co nie powinno mieć miejsca” i zaapelowała do kolegów filmowców, aby dobrze wykorzystali swój talent, podkreślając, że filmy mogą odegrać „jakąś rolę” w walce z niesprawiedliwością i potworami, które „zaczynają rządzić światem”. Jej niezwykle chwalone przemówienie popsuło pozytywny, jeśli nie euforyczny nastrój gali. I słusznie.
Lista zwycięzców przedstawia się następująco:
Najlepszy film
Zielona granica [+see also:
film review
trailer
film profile] – Agnieszka Holland (Polska/Francja/Czechy/Belgia)
Najlepszy reżyser
Paweł Maslona – Zrodzony z blizną
Najlepszy scenariusz
Michał A. Zieliński – Zrodzony z blizną
Najlepsza aktorka
Magdalena Cielecka – Strach (Polska/Szwajcaria/Niemcy)
Najlepszy aktor
Eryk Kulm Jr. – Philip
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Agnieszki Grochowskiej – Zrodzony z blizną
Najlepszy aktor drugoplanowy
Tomasz Schuchardt – sobowtór
Najlepszy dźwięk
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień – Zrodzony z blizną
Najlepszy aparat
Michał Sobociński – Philip
Najlepszy montaż
Nikodem Chabiór – Philip
Najlepsza muzyka
LUC – Rolnicy [+see also:
film review
trailer
film profile] (Polska/Serbia/Litwa)
Najlepsze kostiumy
Dorota Roqueplo – Zrodzony z blizną
Najlepszy makijaż
Aneta Brzozowska – Zrodzony z blizną
Najlepszy projekt produkcji
Marcel Sławiński, Katarzyna Sobańska – Philip
Nagroda Publiczności
Rolnicy
Najlepszy film dokumentalny
Fortepian – Jakub Piątek
Odkrycie roku
Grzegorz Dębowski, dyrektor ds Tak dobre, jak nic (Polska)
Nagroda za całokształt twórczości
Agnieszki Holender
Najlepszy film europejski
Trójkąt smutku [+see also:
film review
trailer
interview: Ruben Östlund
interview: Ruben Östlund
film profile] – Ruben Ostlund (Szwecja/Niemcy/Francja/Turcja/Grecja/Dania/Wielka Brytania/USA)
Najlepszy serial telewizyjny
1670 – Maciej Buchwald, Kordian Kadziela
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.