Connect with us

Świat

Jak ataki Houthi na Morzu Czerwonym wywróciły do ​​góry nogami globalną żeglugę

Published

on

Jak ataki Houthi na Morzu Czerwonym wywróciły do ​​góry nogami globalną żeglugę

Uwaga: Aby pokazać zmieniające się trasy statków regularnie przepływających przez Morze Czerwone, pokazano 3461 statków towarowych zarejestrowanych przy wejściach do Morza Czerwonego w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Trasy statków przed atakami pokazują pozycje statków od 1 listopada 2023 r. do 15 listopada oraz pozycje od 1 stycznia 2024 r. do 15 stycznia po atakach.

Źródło: Spire Global

To niezwykły objazd: setki statków omija Kanał Sueski i pokonuje dodatkowe 7000 km wokół Afryki, zużywając paliwo, zwiększając koszty i dodając 10 lub więcej dni podróży w każdym kierunku.

Omijają jeden z najważniejszych szlaków żeglugowych na świecie, Morze Czerwone, gdzie wspierana przez Iran milicja Huti od miesięcy atakuje statki za pomocą dronów i rakiet z pozycji w Jemenie.

Huti powiedzieli, że próbują zerwać połączenia żeglugowe z Izraelem, aby zmusić Izrael do zakończenia operacji wojskowej w Gazie. Jednak celem były statki powiązane z kilkunastu krajami, a rzecznik Houthi powiedział w tym tygodniu, że uważają oni „wszystkie statki amerykańskie i brytyjskie” za cele wroga.

Wrzawa jest powszechna. W pierwszych dwóch tygodniach stycznia około 150 statków przepłynęło przez Kanał Sueski, który leży na północno-zachodnim krańcu Morza Czerwonego. Według morskiej platformy danych Marine Traffic było ich ponad 400 w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Te objazdy i ataki Houthi trwały nadal pomimo ataków powietrznych na Huti prowadzonych przez Stany Zjednoczone i ich sojuszników.

Uwaga: Ataki z udziałem statków handlowych to ataki, podczas których co najmniej jeden statek handlowy jest celem lub atakowany, zwykle przy użyciu dronów lub rakiet. Stan danych: 20 stycznia.

Źródło: Centralne Dowództwo Stanów Zjednoczonych

Firmy spedycyjne potroiły ceny pobierane za transport kontenera z Azji do Europy, częściowo po to, aby pokryć dodatkowe koszty tranzytu przez Afrykę. Armatorzy, którzy nadal korzystają z Morza Czerwonego, zwłaszcza właściciele tankowców, muszą płacić rosnące składki ubezpieczeniowe.

READ  Rosja próbuje wyczerpać obronę powietrzną Ukrainy, mówi urzędnik Pentagonu

Stawki za kontenery nie wzrosły jeszcze tak bardzo, jak podczas pandemii korony. Jednak sprzedawcy detaliczni, w tym Ikea, ostrzegają, że ominięcie Kanału Sueskiego może opóźnić przybycie towarów do sklepów. Niektóre fabryki samochodów w Europie musiały na krótko zawiesić działalność w oczekiwaniu na części z Azji.

Może to pogorszyć inflację. JPMorgan Chase oszacował w czwartek, że światowe ceny towarów wzrosną w pierwszej połowie tego roku o kolejne 0,7 procent, jeśli zakłócenia w transporcie będą się utrzymywać.

Tak wyglądała dywersja na Morze Czerwone w przypadku jednego statku: Maersk Hong Kong. Kontenerowiec pływający pod banderą Singapuru wypłynął z Singapuru do Słowenii 15 listopada. Zaledwie dwanaście dni później po przejściu przez Morze Czerwone i Kanał Sueski dotarł do Port Said w Egipcie.

W drodze powrotnej do Singapuru 17 grudnia ponownie dotarł do Port Said. Kiedy jednak Houthi nasilili swoje ataki, zawrócili i zamiast tego okrążyli Afrykę, docierając z powrotem do Singapuru dopiero w piątek po tygodniu żeglugi.

Uwaga: dane obejmują okres od 1 listopada 2023 r. do 19 stycznia 2024 r.

Źródło: Spire Global

W ciągu ostatnich dwóch lat Morze Czerwone i Kanał Sueski zyskały na znaczeniu nie tylko dla statków przewożących towary między Azją a Europą, ale także dla ładunków ropy naftowej i skroplonego gazu ziemnego.

Kraje europejskie próbowały zaprzestać zakupów paliwa od Rosji po inwazji na Ukrainę w 2022 roku. W związku z tym Rosja radykalnie zwiększyła transport ropy naftowej przez Kanał Sueski, w większości do Indii, podczas gdy Europa zwiększyła także zakupy gazu ziemnego z Bliskiego Wschodu przez Kanał Sueski. Według amerykańskiej Agencji Informacji o Energii około 12 procent światowej ropy transportowanej tankowcami przepływa przez Morze Czerwone i prawie tyle samo światowego skroplonego gazu ziemnego.

READ  Najpotężniejsze paszporty na świecie w 2024 r.: Japonia, Singapur, Francja, Włochy

Źródło: Bank Światowy

Uwaga: mapy natężenia ruchu statków opierają się na pozycjach statków zgłoszonych w okresie od stycznia 2015 r. do lutego 2021 r. i przetworzonych przez Światowy System Monitorowania Handlu Morskiego Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

Huti powiedzieli, że próbują odciąć połączenia żeglugowe z Izraelem, aby zmusić Izrael do zakończenia kampanii w Gazie. Celem ataków były jednak statki powiązane z kilkunastu krajami, a wiele z nich nie pływało do ani z izraelskich portów.

Chociaż nie potwierdzono żadnych ofiar śmiertelnych ani rannych w wyniku tych ataków, niektóre statki zostały uszkodzone. W listopadzie porwano samochód dostawczy Galaxy Leader i przewieziono go do Jemenu. Przetrzymywano tam 25-osobową załogę, głównie Filipińczyków.

Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych zestrzeliła wiele dronów i rakiet, zanim zdążyły dotrzeć do celów, zapobiegając poważnym uszkodzeniom statków handlowych. Jednak przechwytywanie tanich dronów i tanich rakiet za pomocą zaawansowanych myśliwców i innego sprzętu wojskowego jest kosztowne dla Ameryki i jej sojuszników.

Postawa Chin, potęgi morskiej, pozostaje głównym pytaniem na Morzu Czerwonym. Pekin unikał krytyki Huti i nie brał udziału w działaniach wojskowych przeciwko nim. Ataki Houthi opóźniły roczny wzrost eksportu Chin przed zamknięciem fabryk w przyszłym miesiącu z okazji Księżycowego Nowego Roku.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *