Connect with us

technologia

SK, czyli technologia wykorzystania polskiej fabryki do przeniesienia się do Ameryki Północnej

Published

on

SK, czyli technologia wykorzystania polskiej fabryki do przeniesienia się do Ameryki Północnej

이미지 확대

Pracownik SK tj. Technology Co. dokonuje przeglądu separatorów. [Photo provided by SK innovation]

SK ie technology Co. (SKIET), firma zajmująca się separatorem akumulatorów litowo-jonowych (LiBS), postrzega swoją polską spółkę zależną jako odskocznię do ekspansji w Ameryce Północnej, gdyż podjęcie decyzji o utworzeniu bazy produkcyjnej w regionie zajmie trochę czasu zbudować, aby skorzystać z amerykańskiej ustawy o redukcji inflacji (IRA).

Zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi IRA, począwszy od 2029 r., aby otrzymać premie motywacyjne dla pojazdów elektrycznych, 100 procent separatorów musi być wyprodukowanych lub zmontowanych w Ameryce Północnej. Nawet jeśli zostanie podjęta decyzja o utworzeniu fabryki w regionie Ameryki Północnej, osiągnięcie faktycznej produkcji zajmie od trzech do czterech lat. Dlatego też SKIET planuje do tego czasu odpowiedzieć na popyt w USA za pośrednictwem swojej polskiej spółki zależnej.

Fabryka SKIET zlokalizowana jest w Dąbrowie Górniczej, około 300 kilometrów na południowy zachód od Warszawy. Powierzchnia fabryki wynosi około 570 000 metrów kwadratowych, czyli około 80 razy więcej niż boisko do piłki nożnej.

Roczna zdolność produkcyjna separatorów w Zakładzie 1, ukończona w 2021 roku, wynosi 340 mln metrów kwadratowych i jest największa w Europie. SKIET planuje ukończenie i uruchomienie zakładów 3 i 4, w tym trwające obecnie testy w zakładzie 2, do 2024 r. Kiedy wszystkie cztery zakłady zostaną uruchomione, będą w stanie wyprodukować łącznie 1,54 miliarda metrów kwadratowych separatorów rocznie. Ilość ta może zapewnić akumulatory dla około 2,05 miliona średnich pojazdów elektrycznych i pokryć 30 procent europejskiego zapotrzebowania na separatory w 2025 roku.

Park Byoung-chul, szef SKIET Poland, powiedział: „Aby wygrać konkurencję, ważne jest, aby być konkurencyjnym cenowo i obniżać jednostkowy koszt produkcji”.

Aby dotrzymać kroku szybko rozwijającemu się rynkowi pojazdów elektrycznych, konkurencja na rynku separatorów akumulatorów stała się zacięta, nie tylko w przypadku akumulatorów. Podczas gdy SKIET zajmuje czołowe miejsce na rynku separatorów mokrych, największe firmy, takie jak Asahi Kasei Corp. i Toray Industries Inc. w Japonii oraz Semcorp Group w Chinach. W Korei Południowej LG Chem Ltd. spółka joint venture z Toray na Węgrzech.

Powodem, dla którego SKIET wybrał Polskę, jest wsparcie polskiego rządu. Polski rząd przyciąga firmy korzyściami, takimi jak zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości od 25 do 50 procent kwoty inwestycji na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na terenie której zlokalizowana jest Dąbrowa Górnicza.

Na pierwszym piętrze linii produkcyjnej w aktualnie działającym Zakładzie nr 1 większość urządzeń produkcyjnych została zautomatyzowana, minimalizując zaangażowanie pracowników. Transportem wyprodukowanych separatorów do magazynu zajmowało się ponad 30 zautomatyzowanych urządzeń logistycznych tzw. Overhead Hoist Transport (OHT), które transportują po szynach umieszczonych na suficie.

Separator był cienki jak papier olejowy i lekko pomarszczony. Choć na pierwszy rzut oka produkcja wydawała się prosta, separator jest produktem o dużych przeszkodach technologicznych. Separator blokuje kontakt między elektrodami dodatnimi i ujemnymi akumulatora litowo-jonowego i umożliwia przejście jonów litu przez pory o wielkości nanometrów, umożliwiając funkcjonowanie akumulatora. Im dłuższy separator, tym bezpieczniejszy od ognia i dłuższa żywotność baterii.

Przy produkcji separatorów wytworzono materiał, a w celu zwiększenia bezpieczeństwa zastosowano technologię CCS (Ceramic Coated Separator). Materiał wytwarza się przez zmieszanie proszku polietylenu (PE) i surowców, takich jak olej. Po wytłoczeniu usuwa się składniki oleju, poddaje się działaniu ciepła, aby zapobiec odkształceniom, a materiał zwija się niczym rolkę papieru toaletowego. W ostatnim etapie nakładana jest powłoka ceramiczna, aby zapobiec pogorszeniu wydajności akumulatora.

READ  Polska odnawia dzieła sztuki z II wojny światowej: polski urzędnik

SKIET jest znany z komercjalizacji procesu „sekwencyjnego rozciągania”, podczas którego separator jest sekwencyjnie rozszerzany zarówno w kierunku poziomym, jak i pionowym, co czyni go pierwszą firmą na świecie, która to zrobiła. Dzięki temu procesowi SKIET produkuje separatory dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów.

Autorzy: Jung You-jung i Chang Iou-chung

[ⓒ Pulse by Maeil Business Newspaper & mk.co.kr, All rights reserved]

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *