Nauka
Kino Lorber przejmuje dystrybucję filmu „Green Border” w USA
Kino Lorber zdobyło prawa do dystrybucji w Ameryce Północnej najnowszego filmu Agnieszki Holland „Green Border”. Doceniony przez krytyków film miał swoją premierę na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Dotyczy kryzysu uchodźczego w Europie i szczegółowo opisuje bagniste lasy, zwane czasem „zieloną granicą”, między Białorusią a Polską.
Uchodźcy z Bliskiego Wschodu i Afryki próbujący przedostać się do Unii Europejskiej stają się pionkami w kryzysie politycznym wywołanym przez dyktatora Aleksandra Łukaszenkę. Zwabieni do granicy fałszywymi obietnicami łatwego przejazdu, imigranci i uchodźcy próbują przetrwać, stając się geopolitycznymi figurami szachowymi.
Niedawno film był nominowany do trzech Europejskich Nagród Filmowych, w tym dla najlepszego filmu europejskiego. Kino Lorber planuje premierę kinową w 2024 r., obejmującą wersję wideo, edukacyjną i cyfrową na wszystkich głównych platformach.
„Zielona granica” porywa kino w najbardziej wpływowym momencie, jest to kinowy tour de force, który od premiery w Wenecji humanizował tragiczną sytuację uchodźców domagających się przedostania się do Europy przed widzami na dziesiątkach festiwali filmowych na całym świecie. Były już inne filmy o kryzysie migracyjnym, ale żaden nie oddawał w tak przejmujący sposób podstawowej prawdy o tym, co ludzie będą musieli znieść, aby uniknąć niemożliwych do utrzymania okoliczności. Byłem zafascynowany od pierwszej do ostatniej chwili. Agnieszka Holland wygłosiła szczery krzyk, który przez wiele lat będzie rozbrzmiewał na całym świecie” – powiedziała Wendy Lidell, starsza wiceprezes Kino Lorber.
Holland wyreżyserował film we współpracy z Kamilą Taraburą i Katarzyną Warzechą. Holland, scenariusz napisali Maciej Pisuk i Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko. „Zielona granica” była przedmiotem kontrowersji w Polsce, ojczyźnie Holandii. On – i jego dyrektor – zostali zaatakowani przez prawicowe grupy polityczne i polskich urzędników państwowych. Film i twórca otrzymali wsparcie od takich grup, jak DGA i Federacja Europejskich Reżyserów Filmowych.
Pełnomocnik rządu ds. bezpieczeństwa polskiej przestrzeni informacyjnej Stanisław Żaryn zarzucił reżyserowi „oderwanie się od rzeczywistości”. Stwierdził, że w filmie zawarte są „insynuacje, które służą atakowi na Polskę, Polaków i rząd”.
Krajową umowę na „Green Border” negocjowali Wendy Lidell, starsza wiceprezes Kino Lorber i Julien Razafindranaly z Films Boutique. „Green Border” zostanie wydany przez Modern Films w Wielkiej Brytanii. Będą wspierać film na Europejskich Nagrodach Filmowych i BAFTA.
„Agnieszka Holland stworzyła film ważny i na czasie, który jest po prostu wielkim kinem. Cieszymy się, że możemy współpracować z Kino Lorber i Modern Films, aby wprowadzić „Zieloną granicę” do kin w USA i Wielkiej Brytanii. Cenią dobre kino; jesteśmy w dobrych rękach” – powiedział producent Fred Bernstein, prezes Astute Films.
Tymczasem nagrodzony w Cannes dokument Kaouthera Ben Hanii „Cztery córki” został wybrany jako tunezyjski kandydat do 96. ceremonii wręczenia Oscarów. Był także nominowany do nagrody Gotham w kategorii najlepszy film dokumentalny. Można go teraz oglądać w kinach. Kino ogłosiło niedawno uruchomienie usługi transmisji strumieniowej w ramach subskrypcji Kino Film Collection. Zawiera nowe wydania i przywrócenia, a także wybrane ulubione z biblioteki Kino Lorber.
„Jesteśmy podekscytowani, że znaleźliśmy idealnych partnerów do wydania „Green Border” w USA i Wielkiej Brytanii w Kino Lorber i Modern Films, obaj czołowi niezależni mistrzowie dystrybucji różnorodnych, charakterystycznych, wpływowych i współczesnych historii. Atlantyku” – dodał Mike Downey, producent wykonawczy i prezes Europejskiej Akademii Filmowej. „Richard Lorber i Eve Gabereau to wielokrotnie nagradzani dystrybutorzy, którzy w swoim eklektycznym repertuarze mają jednych z najwybitniejszych filmowców światowego kina, a Agnieszka Holland to nazwisko, które można dodać i ulepszyć tę listę”.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”