19 października Festiwal Filmowy w Filadelfii rozpocznie swój 32. sezon satyrą literacką Fikcja amerykańska, historia walczącego pisarza granego przez Jeffreya Wrighta. Wydarzenie zakończy się 29 października wraz z dokumentacją Podstępnysylwetka byłego aktora walczącego z problemami, Sylvestra Stallone, autora i gwiazdy konkretnego serialu filmowego, którego akcja rozgrywa się w Filadelfii.
Na podstawie parodycznej powieści Percivala Everetta autorstwa debiutującego reżysera Corda Jeffersona i Issy Rae, z którą zagrała Fikcja amerykańska był ulubieńcem publiczności na Festiwalu Filmowym w Toronto. Tomasz Zinmys Podstępny budzi także oczekiwanie.
W międzyczasie na festiwalu zostanie wyświetlonych 90 dodatkowych filmów fabularnych i 26 filmów krótkometrażowych autorstwa lokalnych i międzynarodowych twórców.
Moje typy w ramach PFF dzielą się na trzy kategorie: filmy, które robią furorę na festiwalu, filmy wybrane przez krytyków i wyróżniające się filmy, które trzeba zobaczyć na festiwalu.
Ulubione festiwale
’Maestro’
Współautorem scenariusza, gwiazdą i reżyserią jest ziomek z Filadelfii, Bradley Cooper. maestro to zapierający dech w piersiach podwójny portret dyrygenta/kompozytora Leonarda Bernsteina i jego żony Felicii (Carey Mulligan) w żywym tempie. Ekstrawagancki muzyk jest queer, ale jego ukochana Felicia nie; a ich konflikt polega na tym, że są lata pięćdziesiąte i są zakochani. Linie są niemal bezbłędne. Czy to w nakładających się na siebie dialogach, przypominających szybkie duety, czy w operowych, pełnych emocji konfrontacjach, para jest dla siebie stworzona. Razem tworzą intymne partnerstwo, które jak większość małżeństw wymaga poświęceń. (Pokaz 21 października)
„Zielona granica”
Zielona granica Akcja rozgrywa się w 2021 roku w zielonym lesie oddzielającym Polskę od Białorusi. Dyrektor Agnieszka Holland (Europa, Europa) opowiada historię kryzysu uchodźczego z czterech nakładających się perspektyw.
Kiedy członkowie syryjskiej rodziny uciekającej przed ISIS wysiadają na ląd w Mińsku, aby przekroczyć polską granicę, nie mają pojęcia, że Białoruś prowadzi chorą grę. Białoruś nie jest członkiem Unii Europejskiej, ale zachęca uchodźców do emigracji i przedostawania się do Polski, co oznacza, że uchodźcy stają się beznadziejnymi ludzkimi lotkami rzucanymi tam i z powrotem przez granicę. W swoim odważnym i niezwykłym dramacie Holland na różne sposoby przygląda się swojej trudnej sytuacji z perspektywy uchodźców, funkcjonariuszy straży granicznej, psychologa i działaczy humanitarnych. Ukryty pogląd jest taki, że nacjonalizm jest wrogiem humanizmu. (Pokaz 22 i 23 października)
„Smak rzeczy”
Nowy film urodzonego w Wietnamie Trana Anh Hunga (Zapach zielonej papai) ma także sugestywnie zmysłowy tytuł, Smak rzeczy. Akcja rozgrywa się we Francji końca XIX wieku i jest kandydatem tego kraju do Oscara za film zagraniczny.
W tej historii o kulinarnej i romantycznej miłości dawni prawdziwi partnerzy Bruno Magimel grają słynnego szefa kuchni, a Juliette Binoche – kucharkę, która interpretuje jego pomysłowe przepisy. Film rozpoczyna się od zebrania składników obiadu i przygotowania pozornie odbywającego się w czasie rzeczywistym.
W synestezji smaków, zapachów i kolorów w słodko-gorzkiej słodyczy, niczym najlepsza czekolada, czuć napięcie i całkowite przeciążenie sensoryczne. (Pokaz 22 i 24 października)
Wskazówki krytyków
„Rustin”
Biografia Bayarda Rustina, urodzonego w West Chester w Pensylwanii działacza społecznego i doradcy księdza dr. Martin Luther King Jr., urodzony w Filadelfii aktor i aktywista Colman Domingo, wciela się w architekta Marszu na Waszyngton w 1963 roku. (Pokaz 23 października)
„Porwany”
Relacja włoskiego filmowca Marco Bellocchio z afery Mortary, przypadku żydowskiego chłopca z 1858 roku w Bolonii, który został odebrany rodzinie przez księży katolickich, ochrzczony i wysłany do Watykanu, gdzie wbrew woli rodziców miał się tam wychowywać. (Pokaz 27 i 29 października)
„oparzenie solą”
Satyryczne zamierzenia debiutanckiego filmu reżysera Emeralda Fennella pt. Obiecująca młoda kobietaByli to drapieżni mężczyźni. Celem jej drugiego filmu fabularnego są drapieżni arystokraci, którzy przyjmują nowego przyjaciela jej syna – stypendystę Oksfordu. (Pokaz 27 października)
I na koniec absolutna konieczność
’podstępny’
Niestety, Sylvester Stallone ma ich kilka. „Do diabła, tak!” – zastanawia się na początku tej niezwykle szczerej, czasem wyznaniowej relacji ze swojego życia i filmów. „Żal inspiruje mnie do przezwyciężenia żalu” – wyjaśnia z klarowną elokwencją, która uczyniła go gwiazdą. Jego rodzice byli „nieprzewidywalni” – w uprzejmy sposób można powiedzieć, że byli kapryśni lub nieobecni. Jest na tyle świadomy, że zdaje sobie sprawę, że sława zapewniła mu miłość fanów, której nie zaznał w dzieciństwie, a pracoholizm uczynił go nieobecnym ojcem.
W trakcie tego przyjaznego filmu dokumentalnego z wywiadami z bratem Frankiem, jego Panowie z Flatbush Jego współpracownik Henry Winkler Skalisty Stallone rozmawia z gwiazdą Talią Shire i dziennikarzem Wesleyem Morrisem o swoich planach poradzenia sobie z tym szczególnym żalem. (Pokaz 29 października).
Harmonogram 32. Festiwalu Filmowego w Filadelfii jest tutaj https://filmadelphia.org/program/