Najważniejsze wiadomości
Hanwha planuje w Polsce projekt łodzi podwodnej o wartości 2,3 miliarda dolarów
Południowokoreańska Grupa Hanwha stara się zabezpieczyć umowę na budowę do czterech nowych okrętów podwodnych w Polsce o wartości 3 bilionów wonów (2,3 miliarda dolarów), a jej wiceprezes Kim Dong-kwan przejmie przewodnictwo w wysiłkach na rzecz eksportu jej 3000-tonowego okrętu podwodnego. Okręt podwodny klasy Jang Bogo-III.
Według wielu źródeł przemysłu obronnego główne kraje, w tym Polska, Kanada, Holandia, Indie, Australia i Filipiny, planują zwodowanie nowych okrętów podwodnych w środę. Grupa Hanwha wybrała Polskę jako pierwszy kierunek eksportu swojej 3000-tonowej łodzi podwodnej Jang Bogo-III, będącej głównym aktywem działalności obronnej Hanwha Ocean Co.
Wiceprezes wykonawczy Grupy Hanwha Kim spotkał się we wtorek czasu lokalnego z Prezydentem RP Andrzejem Dudą w pawilonie wystawienniczym firmy z okazji Międzynarodowej Wystawy Przemysłu Obronnego (MSPO) odbywającej się w Kielcach w Polsce.
Według grupy przekazał on prezydentowi Polski szczegółowe informacje na temat możliwości podwodnych i siły ognia okrętu podwodnego.
Posunięcie to ma na celu skupienie się na projektach głównych krajów w zakresie wymiany średnich okrętów podwodnych (2 000–3 000 ton), których wartość szacuje się na około 70 bilionów wonów w ciągu najbliższych kilku lat.
W szczególności Polska planuje wprowadzić do służby od 3 do 4 nowych 3000-tonowych okrętów podwodnych, których wartość szacuje się na około 3 biliony wonów.
Według doniesień, w przetargu wstępnym na polski projekt, który nosi polską nazwę Orka, wzięło udział jedenaście firm z całego świata, w tym Hanwha Ocean i HD Hyundai Heavy Industries Co.
Dla tego projektu Polska postawiła wymagające warunki, w tym głębokość nurkowania ponad 200 metrów, zdolność operacyjną przez ponad 30 dni, uzbrojenie w torpedy, rakiety i miny, zdolność atakowania celów naziemnych, morskich i podwodnych, zdolność do wsparcia specjalnych operacji i transferu technologii.
Na wystawie Kim Duda poinformował o możliwościach technicznych i sile ognia okrętu podwodnego Hanwha Ocean, podkreślając, że spełnia on polskie wymagania.
Jang Bogo-III to hybrydowy okręt podwodny z silnikiem wysokoprężnym, który ponad trzykrotnie wydłuża czas zanurzenia w porównaniu z konwencjonalnymi okrętami podwodnymi z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi dzięki zastosowaniu napędu niezależnego od powietrza i akumulatorów litowo-jonowych. Uważa się, że posunięcie Kima ma także na celu nowy kanadyjski projekt łodzi podwodnej, którego oficjalny przetarg spodziewany jest w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat.
Kanada planuje wymianę starzejących się okrętów podwodnych z silnikiem wysokoprężnym klasy Victoria o wyporności 2455 ton na 12 nowych okrętów podwodnych o wyporności 3000 ton, co będzie stanowić duży projekt o wartości szacunkowej 60 bilionów wonów, obejmującej wymagania konserwacyjne, naprawcze i operacyjne (MRO).
Indie realizują obecnie projekt o wartości 7 bilionów wonów, mający na celu wprowadzenie sześciu łodzi podwodnych z silnikiem Diesla.
Okręt podwodny klasy 3000 ton to kosztowna jednostka morska, której cena sięga do 2 bilionów wonów, w zależności od dodatkowego wyposażenia. Biorąc pod uwagę, że tankowce przewożące skroplony gaz ziemny (LNG), obecnie okręt flagowy koreańskiego przemysłu stoczniowego, kosztują średnio 300 miliardów wonów na statek, jest to obszar o ogromnej wartości dodanej.
Koreańscy stoczniowcy zabezpieczyli zdolność do budowy statków o wyporności 3000 ton dzięki zamówieniom koreańskiej marynarki wojennej.
Wcześniej budowali tylko małe łodzie podwodne o wyporności od 1200 do 1800 ton, ale teraz mają zdolność do budowy również średnich łodzi podwodnych. W pierwszej fazie projektu wprowadzenia do 3000-tonowej łodzi podwodnej koreańskiej marynarki wojennej Hanwha Ocean zabezpieczyła dwa z trzech statków, natomiast HD Hyundai Heavy Industries zabezpieczył jeden, a Hanwha Ocean zrealizowała dostawy w latach 2021–2023.
W drugim etapie oba statki objęte przetargiem zostały wygrane przez firmę Hanwha Ocean i obecnie są w budowie.
Istnieją jednak obawy, że koreańscy stoczniowcy mogą znaleźć się w globalnej niekorzystnej sytuacji w przyszłych przetargach, ponieważ nie mają doświadczenia w eksporcie okrętów podwodnych klasy 3000 ton.
Autorzy: Oh Soo-hyun, Kim Sung-hoon i Yoon Yeon-hae
[ⓒ Pulse by Maeil Business News Korea & mk.co.kr, All rights reserved]
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.