Polskie koleje stały się ostatnio ofiarą pewnego rodzaju ataku elektronicznego. jak podaje Wired. Atak był powszechnie określany jako „cyberatak”. w mediach głównego nurtuale incydent był zupełnie prostszą sprawą, śledzoną przez stare, dobre radio analogowe.
Ataki miały prosty charakter. Jak opisano w A Dokument techniczny UEPolskie koleje wykorzystują system RADIOSTOP oparty na analogowych sygnałach radiowych o częstotliwości około 150 MHz. Wysyłając sekwencję podstawową, wszystkie odpowiednio wyposażone pociągi otrzymujące sygnał zostaną poproszony o włączenie hamowania awaryjnego. Jest częścią systemu radiowego PKP na polskiej sieci kolejowej.
Według informacji w wyniku ataków zatrzymano około 20 pociągów BBC, Usługi zostaną przywrócone w ciągu kilku godzin. Z oświadczenia wynika, że nie ma większego zagrożenia bezpieczeństwa podczas wydarzenia przez polskie władze kolejowe. Mimo to ataki sparaliżowały logistykę w całej sieci kolejowej.
Uważa się, że sprawcami byli zwolennicy rosyjskiego wysiłku wojennego, gdyż sygnałom stopu towarzyszyła transmisja hymnu Rosji i przemówienie prezydenta Rosji Władimira Putina. Ataki mają pewne powiązanie z inwazją na Ukrainę, ponieważ Polska była węzłem komunikacyjnym dla ważnych dostaw broni w celu wsparcia obrony Ukrainy.
Istnieją obawy, że każdy laik mógłby uzyskać takie same wyniki, korzystając z tanich, gotowych urządzeń poniżej 100 dolarów. Funkcja zatrzymania awaryjnego jest całkowicie niebezpieczna, o czym powszechnie wiadomo już od jakiegoś czasu. W przeciwieństwie do hamulca awaryjnego w pociągu pasażerskim, który do działania wymaga bliskości, funkcję RADIOSTOP można uruchomić w dowolnym momencie z dowolnego odległego miejsca w zasięgu transmisji. Utrudnia to łapanie przestępców.
Do 2025 r. polskie koleje zostaną zmodernizowane w kierunku bezpieczniejszej technologii komórkowej, przy jednoczesnym zachowaniu systemu 150 MHz wyłącznie w przypadku usług manewrowych i innych przypadków granicznych. Co ciekawe, jest stosowany GSMR łączności, co jest w Europie sprawą niezwykle istotną.
Do tego czasu luka pozostanie tak długo, jak długo będzie włączona funkcja RADIOSTOP 150 MHz. Tymczasem polskie władze nadawcze mogą mieć pełne ręce roboty w tropieniu nielegalnych nadawców, aby zapobiec ponownym atakom. Nie jest to jedyny sposób na zatrzymanie pociągu, ale niestety jest to prosty i skuteczny sposób.
[Thanks to Charles for the tip!]