Nauka
Idealna wycieczka po mieście
W ciągu ostatnich 100 lat na całym świecie nastąpiła szybka urbanizacja. Ponad 50% wszystkich ludzi żyje obecnie w miastach, a odsetek ten będzie nadal rósł w nadchodzących dziesięcioleciach.
Dobrze przeprowadzona urbanizacja jest niezwykle korzystna dla ludzi i gospodarek.
Aby jednak spełnić tę obietnicę urbanizacji, niezbędna jest poprawa i rozbudowa miejskiej infrastruktury transportowej, aby nadążyć za rosnącą wielkością i gęstością miast. Większość miast, w których rozwój infrastruktury nie dotrzymał tempa, staje się coraz bardziej zatłoczona i zanieczyszczona. Ma to konsekwencje zarówno dla zdrowia, jak i gospodarki: czysty, płynny przepływ osób i towarów jest niezbędny dla dobrze prosperującego miasta.
Wiele sposobów poruszania się
Zanim omówimy atrybuty idealnej wycieczki po mieście, warto najpierw ustalić taksonomię środków transportu oraz sposób, w jaki powinniśmy oceniać przydatność każdego środka transportu. Rodzaje transportu można podzielić na trzy szerokie kategorie: publiczny, prywatny i współdzielony.
Transport publiczny obejmuje metro / pociągi, autobusy miejskie i mniejsze wspólne przejażdżki, takie jak w Delhi NCR. W transporcie publicznym większość podróży odbywa się wspólnie z osobami, które się nie znają, a ich podróże mogą zaczynać się lub kończyć w różnych miejscach.
transport prywatny obejmuje każdy samochód osobowy, SUV-a i jednoślad, który widzisz na drodze. Transport prywatny obejmuje pojazd będący własnością prywatną i wyłączne użytkowanie tego pojazdu, najczęściej przez właściciela.
wspólny transport obejmuje taksówki, autoriksze, tuktuki i eriksze; usługi przewozowe, takie jak Uber, Lyft, Ola, Rapido, Grab itp.; usługi wspólnych przejazdów, takie jak Lime i Bird w USA oraz Bounce, Vogo i Yulu w Indiach. W transporcie współdzielonym pojazd nie jest własnością pasażera (pasażerów), ale mają oni wyłączny dostęp do niego podczas podróży.
Pod względem kompromisów transport publiczny, transport współdzielony i transport prywatny znajdują się na poziomie ok spektrum wygody i wydajności. Efektywność środka transportu jest zwykle mierzona w kategoriach energii potrzebnej do przetransportowania jednej osoby na odległość jednego kilometra. Ale w miarę jak miasta stają się gęściej zaludnione musimy również wziąć pod uwagę efektywność przestrzenną środków transportu: ile miejsca w mieście potrzeba do zaparkowania lub obsługi danego środka transportu na użytkownika.
Transport publiczny jest najbardziej efektywny pod względem energetycznym i przestrzennym. Jest to jednak najmniej wygodne z całej trójki. Jest restrykcyjny pod względem czasu i miejsca dostępu: pociągi i autobusy nie mogą przez cały czas kursować po wszystkich częściach miasta. Nie jest już odpowiedni dla osób ze specjalnymi potrzebami fizycznymi, pomimo ogromnych postępów w projektowaniu pod kątem dostępności. W niektórych miejscach może to nie być bezpieczne dla kobiet i dzieci przez cały czas.
Prywatny transport jest najwygodniejszy: jest dostępny do wyłącznego użytku zawsze i wszędzie tam, gdzie go potrzebujesz. Można go dostosować do potrzeb osób o specjalnych potrzebach. I jest najbezpieczniejszy dla kobiet, dzieci i osób starszych. Jednak z wyjątkiem rowerów, pojazdy prywatne marnują najwięcej energii i przestrzeni. Każdy prywatny pojazd zajmuje cenne miejsce na drodze i na parkingach. Im większy i mocniejszy pojazd, tym więcej generuje odpadów.
Transport współdzielony znajduje się pośrodku tego spektrum. Jest wygodniejszy i droższy niż transport publiczny, ponieważ oferuje wyłączność. Jest to tańsze niż posiadanie prywatnych pojazdów (tej samej wielkości), jeśli uwzględnisz cenę zakupu, ubezpieczenie i koszty utrzymania pojazdu. Ponadto transport współdzielony wymaga mniej miejsca do parkowania, ponieważ pojazdy spędzają więcej czasu na drodze.
Transport publiczny nie jest idealny
Wiele osób twierdzi, że transport publiczny (metro, autobus) jest idealnym środkiem transportu w mieście, ponieważ jest efektywny pod względem zużycia energii i przestrzeni. Mniej zanieczyszcza (lub nie zanieczyszcza, jeśli jest zasilany elektrycznie) i pozwala nam mieć więcej otwartych przestrzeni, po których można spacerować w mieście. W rezultacie miasta na całym świecie zaczęły ulepszać opcje transportu publicznego. Jednak w miarę jak się bogacimy, wolimy wygodę i elastyczność prywatnego transportu, zwłaszcza samochodów i SUV-ów, nawet jeśli jest droższy. Ponieważ samochody osobowe przynoszą wiele korzyści wielu ludziom, nie możemy ich całkowicie zakazać. Tak więc, gdy budujemy więcej infrastruktury transportu publicznego, powinniśmy również rozważyć budowę pojazdów osobistych, które są odpowiednie do użytku w mieście.
ani rowery
Kolejnym popularnym pretendentem do miana idealnej wycieczki po mieście jest rower. Są bardzo popularne w wielu europejskich miastach i były dominującym środkiem transportu w Indiach i Chinach przez większą część XX wieku. Rowery są czyste, kompaktowe i mają korzyści zdrowotne. Mają elastyczność transportu osobistego. Stanowią bardzo atrakcyjną wycieczkę po mieście dla niewielkiej liczby osób. Ale nie nadają się na dłuższe przejażdżki, powiedzmy powyżej 10 km. Narażają motocyklistę na działanie czynników atmosferycznych, kurzu i zanieczyszczeń. Dzielenie drogi z większymi i szybszymi pojazdami jest często ryzykowne dla rowerzystów. I wreszcie, mogą nie być bezpieczne w niektórych częściach miasta, zwłaszcza dla kobiet, osób starszych itp.
Idealna wycieczka po mieście
Transport publiczny jest wydajny, ale mniej wygodny i nie jest powszechnie dostępny. Rowery są świetne tylko na krótkie przejażdżki przy ładnej pogodzie i przy małym lub zorganizowanym ruchu. To nasuwa pytanie, jaki jest idealny pojazd dla większości ludzi do codziennego użytku w większości miast?
Idealny pojazd miejski powinien stawiać na pierwszym miejscu przypadek użycia osobistej mobilności: Przewieź jedną lub dwie osoby przez miasto do pracy lub załatwienia codziennych spraw. Dlatego idealny pojazd miejski do osobistej mobilności musi mieć następujące cechy:
- Czyścić: Ten pojazd musi oczywiście być elektryczny, aby wyeliminować hałas powietrza i pojazdów.
- Dwa miejsca: Prywatne pojazdy mają średnie obłożenie około 4 podczas codziennych dojazdów. Dlatego idealny pojazd miejski do osobistej mobilności powinien być jedno- lub dwumiejscowy. Nie potrzebuje czterech czy pięciu miejsc, jak większość dzisiejszych samochodów.
- Kompresja: Idealny pojazd miejski powinien być tak kompaktowy jak skuter czy motocykl, aby mógł zaparkować w miejscach dla nich zarezerwowanych. i szerokość pojazdu dwukołowego. Wąska szerokość jest ważna, ponieważ natężenie ruchu jest spowodowane dużą szerokością pojazdów, a nie ich długością.
- Bezpieczna: Pojazd musi być bezpieczniejszy niż jednoślad. Po pierwsze, musi być stabilny, aby seniorzy lub osoby ze specjalnymi potrzebami mogły je bezpiecznie prowadzić bez konieczności równoważenia ich w ruchu ulicznym. Dlatego musi mieć trzy lub cztery koła; zadaszony jednoślad to za mało. Po drugie, musi przejść testy zderzeniowe. Po trzecie, musi zapewniać podstawowe mechanizmy bezpieczeństwa, takie jak pasy bezpieczeństwa. Dzisiejsze skutery i motocykle nie są stabilne i nie są bezpieczne.
- Wygodny: Pojazd musi zapewniać podstawowe wygody samochodu; musi chronić pasażerów przed kurzem i zanieczyszczeniami oraz żywiołami – upalnym letnim upałem, mroźnym zimowym mrozem i deszczem. Wymaga to pełnego zakrycia pojazdu; hulajnoga z trzema lub czterema kołami to za mało. Ponieważ jest w pełni zadaszony, prawdopodobnie powinien mieć klimatyzację lub przynajmniej wentylator. Dzisiejsze skutery i motocykle nie są wygodne.
- Potrzebować NIE być szybko: Ponieważ jest to pojazd miejski i prędkości jazdy w mieście nie są bardzo wysokie, maksymalna prędkość tego pojazdu nie musi przekraczać powiedzmy 50 lub 60 km/h. Niższa prędkość maksymalna ma kilka zalet. Zmniejsza wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Zmniejsza również rozmiar silnika potrzebnego do jego zasilania. Mniejszy silnik jest tańszy, lżejszy i wydajniejszy.
- Autonomia w mieście: Większość ludzi przejeżdża po mieście mniej niż 30 km dziennie prywatnym samochodem. Dlatego idealny pojazd miejski nie potrzebuje zasięgu większego niż, powiedzmy, 100 km na jednym ładowaniu. Mniejszy zasięg ma kilka zalet. Zmniejsza rozmiar akumulatora potrzebnego do zasilania pojazdu. To z kolei zmniejsza masę i koszt pojazdu. Jest również bardziej zrównoważony pod względem środowiskowym, ponieważ duże akumulatory wymagają większej ilości metali szlachetnych (miedzi, litu itp.), których wkrótce będzie brakować w miarę upowszechniania się pojazdów elektrycznych.
- Potrzebować NIE mieć szybko Ładowanie: Ponieważ jest to pojazd miejski, większość ludzi będzie go ładować w domu (w nocy) lub w pracy, tak jak ładuje swoje. publicznych punktów ładowania, aby zyskać adopcję. Podobnie jak większość elektrycznych jednośladów, można go ładować ze wspólnego gniazdka (np. gniazdka 15 A w Indiach).
- Cena: Idealny pojazd miejski musi kosztować znacznie mniej niż samochód, inaczej ryzykować stanie się bogatą zabawką, która nigdy nie przybiera na masie. Dobra cena docelowa to około 3 lakh Rs w Indiach lub około 5000 USD w USA i Europie.
Co tam jest?
Na całym świecie istnieje duże zainteresowanie i wsparcie dla wydajnych pojazdów miejskich. Ta kategoria jest często określana jako Mikromobilność, chociaż często oznacza nieco inne rzeczy dla różnych osób. W większości krajów na świecie istnieją określone kategorie pojazdów, odrębne od samochodów osobowych, które dobrze oddają powyższe cechy. Chiny mają kategorię zwaną LSEV, która odnotowała ogromny rozkwit w ciągu ostatnich pięciu lat. Europa i Indie miały kategorię ATV L7, która definiuje klasę lekkich, wolnobieżnych pojazdów ATV o małej mocy. Stany Zjednoczone mają NEV, które są uznawane w kilku stanach; ponadto trójkołowce w Stanach Zjednoczonych są uważane za motocykle i dlatego mają mniej rygorystyczne przepisy niż samochody osobowe.
Na całym świecie różne start-upy oraz duzi producenci OEM próbowali zbudować idealny pojazd miejski. Reva zbudowana przez Chetana Maini na początku 2000 roku była jednym z pierwszych pojazdów tego rodzaju i często nie cieszy się uznaniem, na jakie zasługuje. Renault wprowadziło na rynek Twizy w 2012 r., a Citroen Ami w 2021 r. Opracowywane pojazdy to Arcimoto i Nimbus w USA, Microlino w Europie, Triggo w Polsce, Solo w Vancouver, Strom, EVA i PMV w Indiach. Chociaż każde z tych przedsięwzięć jest godne pochwały i zasługuje na nasze wsparcie, większość z tych pojazdów została wprowadzona na rynek jako niekompletne koncepcje i daleko im do produkcji. Ponadto pojazdy te są często zbyt duże i drogie, aby mogły zostać przyjęte na rynek masowy.
Istnieje pilna potrzeba osobistego pojazdu mobilnego dla miast, który ma Wszystko z powyższych atrybutów. Od tego zależy przyszłość naszych miast.
zastrzeżenie
Wyrażone powyżej opinie są opiniami autora.
KONIEC ARTYKUŁU
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”