Gospodarka
Jak zmienili się europejscy kupujący z powodu słabej gospodarki
W 2023 roku światowa gospodarka doświadczy znacznego spowolnienia. Zgodnie z najnowszymi kwartalnymi szacunkami ekonomicznymi Euromonitora, oczekuje się, że wzrost realnego PKB na świecie zwolni do 2,5% w 2023 r., podczas gdy inflacja ma nieznacznie wzrosnąć, ale nadal będzie powyżej historycznego trendu na poziomie 6,9%.
Konsumenci i przedsiębiorstwa nadal odczuwają presję rosnących cen. A na rynkach rozwiniętych – szczególnie w Europie – sytuacja jest jeszcze gorsza. To jest temat, o którym mówiłem na początku tego miesiąca Shoptalk Europa w Barcelonie.
W ubiegłym roku inflacja w wielu krajach zachodnich osiągnęła najwyższy poziom od dziesięcioleci. Te skoki stóp procentowych były bardziej widoczne w głównych gospodarkach europejskich. Polska osiągnęła 14% w 2022 roku i oczekuje się, że osiągnie 12% w tym roku. Ponadto stopy inflacji w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i we Włoszech utrzymywały się w ciągu ostatniego roku na wysokim poziomie jednocyfrowym.
W rezultacie dynamika globalnej sprzedaży detalicznej znacznie wyhamowała. Chociaż sytuacja może nie być obecnie tak trudna dla konsumentów, oczekuje się, że wydatki na dobra konsumpcyjne pozostaną na niskim poziomie przez cały rok. Euromonitor przewiduje, że światowy rynek detaliczny wzrośnie o skromne 3% e-commerce rośnie około dwa razy szybciej.
Oczekuje się, że sprzedaż detaliczna ponownie spadnie w 2023 roku w wielu gospodarkach europejskich ze względu na utrzymującą się wysoką inflację, stagnację wzrostu gospodarczego, rosnące stopy procentowe i utrzymujące się zagrożenia związane z toczącą się wojną na Ukrainie. Wstrząsy te podnoszą koszty życia i uświadamiają konsumentom zagrożenie globalnej recesji, co z kolei wpływa na sposób, w jaki konsumenci robią zakupy.
Historia dwóch konsumentów
W czasach niepewności konsumenci mogą zrezygnować z uznaniowych zakupów, całkowicie ograniczyć konsumpcję lub przejść na markę własną, aby uzyskać podobną jakość za mniejsze pieniądze.
Według badania Euromonitor Voice of the Consumer: Lifestyles, 22% europejskich konsumentów planuje zwiększyć zakupy produktów marek własnych, a 31% planuje odwiedzić w tym roku więcej dyskontów. Oba są o pięć punktów procentowych wyższe niż w 2022 r.
Kupujący świadomi ceny dokonują największych korekt. Nierówność jest najbardziej widoczna, jeśli chodzi o zamiary wydawania większych pieniędzy na wydatki uznaniowe, takie jak podróże czy posiłki w restauracjach w 2023 roku. Według tej ankiety w tej ocenie istnieje różnica około 10 procent między konsumentami z grup o wyższych i niższych dochodach.
Konsumenci zmieniają miejsce, w którym robią zakupy
Kupujący zwracający uwagę na ceny zmieniają miejsce zakupu produktów.
Na przykład europejscy konsumenci zwrócili się do kanałów dyskontowych. Kluby hurtowni i dyskontów rozwijają się dwa do trzech razy szybciej niż cała kategoria artykułów spożywczych w Europie Zachodniej, przy czym najbardziej na tym korzystają Aldi i Lidl.
Zgodnie z nowym badaniem e-commerce przeprowadzonym przez Euromonitor, na horyzoncie widać kilka interesujących zmian, jeśli chodzi o miejsca, w których konsumenci kupują produkty kosmetyczne i produkty higieny osobistej online. W całym 2022 roku AmazonAMZN zwiększył swój udział specjalistów ds. urody i zdrowia w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, ponieważ konsumenci zaczęli bardziej odczuwać wpływ gospodarki.
Amazon, który pozycjonuje się jako dostawca niskich cen i szybkiej dostawy dla większego wyboru produktów, był w stanie podciąć specjalistów. Z kolei niektórzy specjaliści od urody, tacy jak Sephora, pozycjonują się jako produkty premium. Ponieważ wartość jest uważana za ważniejszą dla kupujących świadomych kosztów, Amazon zdobył udział w rynku.
Handluj w dół, ale nie online
Historycznie rzecz biorąc, handel ze zniżką jest jednym z najczęstszych sposobów poruszania się konsumentów w niestabilnej gospodarce. Weźmy na przykład owoce i warzywa. Dzięki temu świadomemu kosztowo nastawieniu kupujący wybierają produkty mrożone lub produkty o przedłużonej trwałości zamiast produktów świeżych ze względu na koszty.
W Europie trend ten jest najbardziej widoczny w słabszych gospodarkach, takich jak Hiszpania, Portugalia i Polska. We wszystkich kanałach dystrybucji nastąpił znaczny spadek sprzedaży świeżych owoców i warzyw, ale w ciągu ostatniego roku nastąpił wzrost sprzedaży produktów o przedłużonej trwałości i mrożonych.
Pójdźmy krok dalej w Hiszpanii. Patrząc szczególnie na handel elektroniczny, zakupy świeżych owoców i warzyw przez Internet odnotowały znaczny spadek nie zrekompensowane przetworzonymi odmianami, zgodnie z nowym badaniem e-commerce przeprowadzonym przez Euromonitor.
Kanał online nie zachowuje się tak, jak kanał fizyczny. Częściowo może to wynikać z niskiej sprzedaży internetowej tej kategorii. Wskaźnik penetracji handlu elektronicznego podstawowymi produktami w Hiszpanii wynosi 4%. Zakupy online mogą również wiązać się z dodatkowymi opłatami za dostawę, co okazuje się być głównym czynnikiem odstraszającym, gdy budżety się kurczą.
zalecenia
Co zrobić, aby ten czas opanować i zjednać sobie konsumentów?
Zacznij oferować elastyczne, opłacalne opcje. Opcje płatności, takie jak dobre, staromodne plany ratalne, mogą pomóc konsumentom zaoszczędzić pieniądze. Po drugie, rozważ nowe modele biznesowe lub podejścia. Produkty łączone, modele bezpośrednio do konsumenta, opcje odsprzedaży lub wynajmu mogą pomóc firmom osiągnąć oszczędności przy jednoczesnym utrzymaniu klientów. Kiedy oferujesz rabaty lub zamrażasz ceny, aby zmniejszyć obciążenie konsumentów, przypomnij im, w jaki sposób świadczy to o Twojej długoterminowej lojalności wobec bazy klientów.
chodź za mną Świergot Lub Linkedin. Gotówka Mój strona internetowa.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”