Nauka
Rola rozwoju KDP w liberalizacji pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce: nowy raport CPK | Sponsorowane
W celu przygotowania solidnych podstaw do prognoz ruchu, eksperci CPK przeanalizowali ofertę przewozową operatorów „open access” w wybranych krajach europejskich wraz z oceną ich potencjału w Polsce. Raport „Analiza ofert operatorów otwartego dostępu w wybranych krajach europejskich wraz z oszacowaniem ich potencjalnej oferty w Polsce”, opracowany na tej podstawie, podsumowuje dotychczasowe doświadczenia krajów Unii Europejskiej w liberalizacji kolejowych przewozów pasażerskich i prognozuje, co stanie się z polską koleją w najbliższych latach, po wejściu kolejnych przewoźników kolejowych i udanym uruchomieniu. linie kolei dużych prędkości.
Zmiany w dostępie do polskiej infrastruktury kolejowej zapoczątkowało przyjęcie „4. Pakietu Kolejowego”, czyli rozwiązań mających na celu ujednolicenie usług kolejowych w całej Unii Europejskiej.
“Budowa Kolei Dużych Prędkości to szansa na zmianę wizerunku kolei w Polsce. CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej do Gdańska, czy budowa linii „Y”, czyli nowej linii pomiędzy Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem, pozwolą na oferowanie konkurencyjnych względem drogowych czasów przejazdu transportu, jak również z transportem lotniczym,” to mówi Bartłomiej Morga, specjalista ds. kolei CPK i główny autor raportu. “Niniejszy raport jest próbą odpowiedzi na pytania dotyczące wyzwań, przed którymi może stanąć branża kolejowa w najbliższych latach, a jednocześnie stanowi bazę analityczną, która może posłużyć do opracowania docelowego modelu organizacji transportu w Polsce”.
Liberalizacja polskiego rynku kolejowego, otwarcie linii KDP oraz możliwość unbundlingu części ruchu powinny doprowadzić do wyraźnego wzrostu wykorzystania transportu kolejowego. Dzięki konkurencji między przewoźnikami kolejowymi nastąpi obniżka cen biletów, co bardzo pozytywnie wpłynie na liczbę pasażerów, choć skala tego efektu w Polsce będzie zależała od kilku innych czynników opisanych w raporcie. Biorąc pod uwagę zobowiązania UE, pełna liberalizacja rynku kolejowego w Polsce powinna nastąpić do 2030 roku.
Niniejszy raport CPK jest pierwszym kompleksowym materiałem na temat liberalizacji sektora kolejowego w Polsce. Pierwsza część blisko 250-stronicowego dokumentu zawiera analizę doświadczeń siedmiu rynków zagranicznych: Niemiec, Szwecji, Czech, Słowacji, Austrii, Włoch i Hiszpanii. Autorzy przeanalizowali poszczególne kraje europejskie pod kątem rozplanowania połączeń kolejowych, polityki transportowej czy barier dla operatorów.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”