Gospodarka
bne IntelliNews – Sprzedaż detaliczna w Polsce pogłębia marcowe spadki
Sprzedaż detaliczna w Polsce spadła w marcu o 7,3% r/r w cenach stałych (diagram), spadek pogłębił się po spadku o 5% r/r w poprzednim miesiącu, poinformował 24 kwietnia urząd statystyczny WNP.
Odczyt jest poniżej konsensusu, który przewiduje spadek o 5,7% rok do roku. Marcowy spadek jest zgodny z przewidywaniami analityków, że sektor detaliczny wejdzie w przedłużającą się recesję, napędzaną m.in. Inflacja zjada realne dochody Polaków.
Schudły też portfele Polaków, którzy wykorzystali większość oszczędności zgromadzonych w czasie pandemii – mówią też analitycy. Wreszcie statystyczny efekt przybycia ponad miliona uchodźców wojennych z Ukrainy w tym roku nie będzie już uwzględniany w liczbach.
Szerszy obraz – poparty innymi danymi o wysokiej częstotliwości opublikowanymi w tym tygodniu – wskazuje, że wzrost gospodarczy Polski nie przekroczy 1% w 2023 r., prognozują analitycy, a niektórzy twierdzą, że wzrost prawdopodobnie oscyluje w pobliżu 0%.
„Biorąc pod uwagę pełny wpływ zacieśnienia monetarnego, który jeszcze nie jest odczuwalny, a słabość strefy euro, która prawdopodobnie odbije się na eksporcie, nie sądzimy, aby gospodarka była przygotowana na znaczące zmiany” – powiedział Capital Economics z siedzibą w Londynie.
Tylko jeden na osiem głównych segmentów detalicznych zdołał rozwinąć się w marcu, wynika z analizy danych WNP. Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia wzrosła w marcu o 1,7% r/r, wynika z analizy danych CIS. Nadal stanowiło to znaczne spowolnienie w stosunku do wzrostu o 9,9% r/r w poprzednim miesiącu.
Wszystkie pozostałe sektory handlu detalicznego odnotowały spadki sprzedaży w marcu. Sprzedaż artykułów spożywczych spadła w marcu o 4,6% rok do roku, czyli w takim samym tempie jak w lutym.
Sprzedaż samochodów i części samochodowych spadła o 1,2% r/r (+7,5% r/rw lutym), podczas gdy sprzedaż w segmencie farmaceutycznym i kosmetycznym spadła w trzecim miesiącu o 1,8% r/r po wzroście r/r o 2,7% w lutym.
Sprzedaż paliw spadła w marcu o 20,7% r/r (-26,2% r/rw poprzednim miesiącu). Sprzedaż mebli, sprzętu RTV i AGD spadła w marcu o 15,2% r/r po spadku o 10,3% r/rw lutym.
Sprzedaż wzrosła w marcu o nieskorygowane 14%m/mw cenach stałych po wzroście o 4,6%m/mw lutym.
W cenach bieżących sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,8% r/r (+10,8% r/rw lutym); m/m wyliczono wzrost o 15,4% (-2,8% m/mw poprzednim miesiącu).
Sprzedaż detaliczna również spadła w marcu o 1.3%m/m wyrównana sezonowo (-4.1%m/mw lutym).
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”