Connect with us

Nauka

Europa dąży do większej autonomii w zarządzaniu ruchem kosmicznym

Published

on

Europa dąży do większej autonomii w zarządzaniu ruchem kosmicznym

WASHINGTON – Urzędnicy europejscy twierdzą, że robią postępy w osiąganiu „strategicznej autonomii” w zarządzaniu ruchem kosmicznym poprzez rozwijanie zdolności i polityk.

Podczas sesji na 15. Europejskiej Konferencji Kosmicznej, która odbyła się 25 stycznia, przedstawiciele Komisji Europejskiej, Europejskiej Agencji Kosmicznej i przemysłu powiedzieli, że czynią postępy w budowaniu europejskich zdolności w zakresie świadomości sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej (SSA) i zarządzania ruchem kosmicznym (STM), zmniejszając uzależnienie od Stanów Zjednoczonych.

„Istnieje duża świadomość polityczna co do potrzeby osiągnięcia strategicznej autonomii w SSA i STM w Europie” — powiedział Pascal Faucher, przewodniczący partnerstwa Unii Europejskiej w zakresie nadzoru i śledzenia przestrzeni kosmicznej (EUSST). EUSST to grupa 15 państw członkowskich UE, które zgodziły się połączyć krajowe zdolności w celu usprawnienia wysiłków w zakresie śledzenia obiektów kosmicznych i dostarczania ostrzeżeń o kolizjach. Od początku roku uruchomiła usługę unikania kolizji na całym świecie.

EUSST rozrosło się do 15 członków w listopadzie z zaledwie siedmiu. Do siedmiu dotychczasowych członków konsorcjum – Francji, Niemiec, Włoch, Polski, Portugalii, Rumunii i Hiszpanii – dołączyły Austria, Czechy, Dania, Finlandia, Grecja, Łotwa, Holandia i Szwecja.

„Państwa członkowskie partnerstwa coraz częściej inwestują na poziomie krajowym w zdolności SSA” – powiedział. „Widzimy mnożenie się krajowych planów inwestycyjnych, które dużo inwestują w SSA”.

Większość z tych narodowych zdolności pochodzi ze zdolności obronnych. Faucher powiedział, że około 95% danych SSA w systemie EUSST pochodzi z czujników wojskowych.

Partnerstwo ma jednak na celu kupowanie danych komercyjnych. „Uważamy, że komercyjne czujniki mają dla nas strategiczne znaczenie. Przyczyniają się również do wzmocnienia naszej strategicznej autonomii, a my chcielibyśmy w coraz większym stopniu polegać na tym tętniącym życiem i pełnym energii przemyśle komercyjnym i ekosystemie startupów w Europie”.

W listopadzie ubiegłego roku UE zorganizowała specjalne „forum dla startupów” SSA, w którym wzięło udział ponad 200 uczestników. Doprowadziło to do powstania trzech grup roboczych, które pomogą w tworzeniu przyszłych połączeń danych biznesowych.

READ  Polsko-chorwacki zespół odkrywa starożytną świątynię pod kościołem w Dalmacji

Wyzwaniem dla EUSST i związanych z nim wysiłków jest finansowanie. „Brakuje nam budżetu” — powiedział Faucher. „Musimy być sprytni i w pełni wykorzystywać synergię obrony cywilnej”.

Wieloletnie ramy finansowe (WRF) finansują działania UE w przestrzeni kosmicznej od 2021 do 2027 r. Zapewniają 442 mln euro do podziału na działania SSA oraz rządową komunikację satelitarną, czyli GOVSATCOM. To niewielki ułamek środków przyznanych na dwa sztandarowe programy kosmiczne UE, konstelację nawigacji satelitarnej Galileo i system obserwacji Ziemi Copernicus.

„Budżet na te wieloletnie ramy finansowe dla STM/SSA nie jest największy w programie kosmicznym” — powiedział Christoph Kautz, zastępca dyrektora ds. innowacji i promocji w Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Przemysłu Obronnego i Przestrzeni Kosmicznej. „Teraz, przy rosnącym znaczeniu SSA i STM, mam nadzieję, że następne wieloletnie ramy finansowe będą pozytywne dla tej dziedziny polityki”.

W międzyczasie Kautz powiedział, że UE pracuje nad nowym prawem kosmicznym, które będzie zawierało przepisy dotyczące STM i zrównoważonego rozwoju przestrzeni kosmicznej. Obejmie to „zasady ruchu drogowego” dotyczące unikania kolizji, a także ograniczania tworzenia się gruzu. Nie podał harmonogramu uchwalenia ustawy, ale zaznaczył, że komisja dopiero rozpoczyna prace nad oceną skutków, która jest potrzebna, zanim ustawa będzie mogła zostać rozpatrzona.

Plany ulepszenia europejskich funkcji i przepisów STM są mile widziane przez użytkowników. „To, co usłyszałem od komisji i konsorcjum EUSST, to muzyka dla moich uszu” — powiedział Rolf Densing, dyrektor operacyjny ESA. „Zawsze polegaliśmy na danych, które otrzymujemy z USA, danych dotyczących unikania kolizji. Dobrze jest dziś słyszeć, że naprawdę poczyniono postępy”.

Powiedział, że ESA może zostać klientem europejskich firm świadczących usługi SSA. – Dobrym pomysłem byłoby wykorzystanie środków publicznych, aby umożliwić tym firmom świadczenie usług komercyjnych. Jestem pewien, że ESA byłaby szczęśliwa i dumna, będąc dla nich głównym klientem”.

READ  Doktorantka wykorzystuje stypendium do stworzenia filmu dokumentalnego o ochronie zasobów rzecznych

Jedna europejska firma STM stwierdziła jednak, że posiadanie organizacji rządowych jako głównych klientów to za mało. „Nie będzie ekosystemu, jeśli nie będziemy zaangażować prywatnych firm” — powiedziała Chiara Manfletti, dyrektor operacyjny w NeuraSpace. „Potrzebujemy, aby prywatne firmy wyszły i stworzyły rynek komercyjny, który dzisiaj nie istnieje”. Jako przykład podała partnerstwo jego firmy z Ienai Space i Endurosat ogłoszone na początku tego miesiąca w celu zademonstrowania technologii unikania kolizji.

Powiedziała, że ​​nie może się doczekać wysiłków partnerstwa EUSST na rzecz zwiększenia możliwości SSA w Europie. „Chcę przestać polegać na CDM-ach pochodzących z USA” – powiedziała, odnosząc się do komunikatów danych koniunkcji, które ostrzegają przed możliwymi przybliżeniami. „Dzisiaj właśnie to spożywamy, aby móc służyć naszym klientom. Chcę przyjmować CDM-y pochodzące z EUSST”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *