Connect with us

Gospodarka

Poprawa stanu rachunku bieżącego Polski dzięki sezonowo wyższym przekazom z UE | pstryknąć

Published

on

Poprawa stanu rachunku bieżącego Polski dzięki sezonowo wyższym przekazom z UE |  pstryknąć

Deficyt obrotów bieżących Polski wyniósł w październiku 0,5 mld €, znacznie poniżej konsensusu 0,8 mld € i dość blisko naszej prognozy 0,3 mld €, po deficycie na poziomie 1,6 mld € we wrześniu. W skali 12 miesięcy szacujemy, że saldo nieznacznie się pogorszyło do około -3,9% PKB z -3,7% PKB we wrześniu (znaczną nadwyżkę odnotowaliśmy w październiku 2021 r.). Deficyt w handlu towarami wyniósł w październiku 2,3 ​​mld euro, w porównaniu do 2,1 mld euro we wrześniu. Narastająco saldo handlowe pogorszyło się do ok. -4,0% PKB z -3,8% PKB w poprzednim miesiącu. Duża nadwyżka w saldzie usług, wynosząca 3,1 mln euro, w pełni kompensuje lukę w dochodach pierwotnych w wysokości 1,3 mld euro i nieznacznie ujemne saldo w dochodach wtórnych w wysokości 0,1 mld euro. Sezonowo niski deficyt dochodów pierwotnych wynikał z dużego napływu środków unijnych (ponad 1,6 mld euro, według Narodowego Banku Polskiego).

Obroty handlu zagranicznego liczone w euro wzrosły o prawie 25% rok do roku, ale wynikało to głównie z wyższych cen transakcyjnych eksportu i importu. Roczna dynamika importu towarów (24,6% r/r) tylko nieznacznie przewyższała dynamikę eksportu (23,7%) i była to najmniejsza różnica odnotowana od kwietnia 2021 r. Polskie firmy wykorzystują szanse na zwiększenie sprzedaży zagranicznej w związku ze słabszym złotym i rozluźnieniem w globalnych łańcuchach dostaw, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej.

W komunikacie NBP podano, że październikowy wzrost eksportu był napędzany sprzedażą w branży motoryzacyjnej, która skorzystała na poprawie dostępności kluczowych komponentów, napędzając europejski sektor motoryzacyjny. Znalazło to odzwierciedlenie w eksporcie zarówno pojazdów (samochodów osobowych, dostawczych i ciągników siodłowych), jak i części zamiennych (w tym akumulatorów i silników). Artykuły spożywcze również odnotowały niezwykłą ekspansję. Po stronie importu widoczne było spowolnienie wzrostu importu, zwłaszcza żelaza i stali oraz tworzyw sztucznych, wskazujące na słaby popyt wewnętrzny. Gwałtownie wzrósł import paliw, do czego przyczyniły się zarówno utrzymujące się wysokie ceny, jak i rosnące wolumeny (wartość importu węgla była rekordowa, a import ropy naftowej najwyższy od 2019 r.).

READ  Polityka spójności UE: 1,4 mld euro na rozwój gospodarczy i społeczny Irlandii oraz zieloną transformację 2021–2027 - Polityka regionalna

Dzisiejsze dane są neutralne dla kursu złotego, a deficyt obrotów bieżących jest nieco niższy od konsensusu. Jednak na kurs złotego w ostatnim czasie wpływ miały czynniki globalne, a także podjęte w tym tygodniu decyzje Rezerwy Federalnej USA, Europejskiego Banku Centralnego i innych banków centralnych o podwyżkach stóp procentowych oraz oczekiwania na uwolnienie unijnych funduszy naprawczych. Oczekujemy stopniowego pogłębiania się deficytu obrotów bieżących rok do roku i prognozujemy deficyt PKB na poziomie 4,2% przez cały rok 2022. Nasz najnowszy ekonomia kierunkowa przedstawia długoterminowe prognozy dla Polski.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *