Zabawa
Juraj Lehotský • Dyrektor Symfonii Plastycznej
– Cineuropa rozmawia ze słowackim reżyserem o jego najnowszym filmie fabularnym nakręconym w czasie pandemii z polskim aktorem Bartoszem Bielenią
(© Reiko Kolazk/PÖFF)
Słowacki filmowiec i producent Juraj Lehockiktóry otrzymał nagrodę CICAE Art Cinema Award podczas Directors’ Fortnight na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2008 roku za dramat dokumentalny ślepa miłość [+see also:
trailer
film profile]miał premierę swój najnowszy pełnometrażowy film pt. Symfonia plastyczna [+see also:
film review
trailer
interview: Juraj Lehotský
film profile]w rywalizacji o Czarne noce Tallina. Cineuropa usiadł z nim, aby porozmawiać o filmie, którego również był producentem.
Cineuropa: To twój pierwszy film weź oba bezpośredniedytować i prodedytować. Jak zrobił doświadczenie różnić się od wcześniej?
Juraj Lehocki: To mój pierwszy film jako koproducent Michała Jelenkadla naszej firmy niemiarowość. Jako producent własnego filmu mam pewne atuty. Kontrolujemy nasz budżet i możemy decydować, jak najlepiej wydać te pieniądze. Zadanie z pewnością nie jest łatwe. Jeśli jesteś tylko dyrektorem, nie możesz kontrolować, jak wydawane są pieniądze. Ponieważ kręciliśmy w najgorszym okresie pandemii COVID-19, musieliśmy się mocno zastanowić, ponieważ przekroczyliśmy budżet, zwłaszcza w przypadku testów grupowych, które musieliśmy wykonywać codziennie.
Czy były konflikty między Jurajem Lehotskim the Dyrektor i Juraj Lehotský the Producent?
W naszej firmie obowiązuje pewna hierarchia decyzyjna. Mam pełne zaufanie do Michaeli, która przejmuje produkcję i muszę respektować pewne ograniczenia finansowe. Z kolei Michaela jest rozsądna i rozumie moją wizję artystyczną, więc zawsze możemy coś dogadać.
Czy były jakieś zalety do COVID19 Pandemia?
Czas z pewnością miał pewne zalety. Można było kręcić w Austrii w miejscach, gdzie inaczej nie byłoby to możliwe. Na przykład Konzerthaus w Wiedniu jest jednym z takich miejsc, ponieważ zwykle jest w pełni zarezerwowany. Także dzięki temu, że Bartosz Bielenia Brak konieczności zajmowania się teatralnymi obowiązkami dał mu czas na przygotowanie się do roli.
Historia rozwiązuje dylematy zwykle związane z Mpokolenie millenialsów.
Każdy film, który robię, odzwierciedla pewien etap w życiu ludzi. Symfonia plastyczna koncentruje się na włamaniu i zdobyciu przyczółka w skomplikowanym świecie. Naszym celem było wywrzeć wrażenie i zagłębić się w psychikę osoby, która jest na drodze do zadowolenia z życia i tęskni za miłością i poklaskiem. Chcieliśmy też omówić, jak trudno jest dowiedzieć się, kim jesteś i dlaczego jesteś na tym świecie. Życie to nie tylko my; Chodzi o ludzi wokół nas.
Pracowałeś z Michałem Leščákiem nad swoim poprzednikiem projektowanie. Tym razem pracujecie razemedytować z kamerzystą Timotejem Krišką. Jak Ten Współpraca spcerować?
Pierwotnie chcieliśmy zrobić z Timotejem prostą historię o człowieku niskiego wzrostu. To powinna być prosta opowieść o patrzeniu na świat z dołu. Jednak historia przechodziła różne zmiany i ostatecznie pojawiła się opowieść o dwóch różnych braciach oraz ich pragnieniach i ścieżkach do szczęścia.
Film jest odejściem od dotychczasowej poetyki wizualnej oraz socrealizm. Symfonia plastyczna jest więcej szpileksed, z długimi ujęciami. Co kryje się za tą decyzją?
Każdy twórca jest przez coś zdefiniowany. Timotej jest specyficzny w swoim sposobie myślenia w długich ujęciach. Chociaż robienie każdej sceny jako pojedynczego, długiego ujęcia bez cięć może wydawać się ekstremalne, istnieje powód takiej decyzji. Na pewno nie jest to egoistyczna decyzja. Chcieliśmy stworzyć historię, w której widz nie będzie już dostrzegał niepokojących aspektów języka filmu. Oglądanie wszystkich banałów życia, jakbyś był niewidzialnym obserwatorem, najwyższą istotą, skłania widza do zastanowienia się nad ludzkimi zachowaniami. Możemy widzieć rzeczy inaczej; Patrzymy na życie według własnych subiektywnych odczuć. Każdy zobaczy tę historię inaczej, w zależności od tego, kim jest. Ponadto widzowie dostrzegą nowe znaczenie w rzeczach, które wcześniej uważaliśmy za normalne.
Jak trafił na pokład Bartosz Bielenia?
Najtrudniejszą częścią było obsadzenie głównego bohatera. Trudno nam było znaleźć odpowiednią osobę do tej roli. Moje poszukiwania odbywały się za pośrednictwem kilku firm castingowych i widziałem twarze z całego regionu Ukrainy, Polski, Węgier i Czech. Nagle na ekranie pojawiła się twarz Bartosza. Jego twarz promieniowała jednocześnie dumą i występkiem, co idealnie pasowało do naszej historii. Spotkaliśmy się w Krakowie, przećwiczyliśmy scenę i zadziałało. Przeczytał scenariusz, spodobała mu się historia i wszedł na pokład.
Ostatecznie, Ciało Chrystusa [+see also:
film review
trailer
interview: Bartosz Bielenia
interview: Jan Komasa
film profile] był nominowany do Oscara, a Bartosz z dnia na dzień stał się światową gwiazdą, ale pozostał wierny naszemu projektowi i po tym wielkim sukcesie rozpoczęliśmy zdjęcia. Widziałem Ciało Chrystusa tuż przed rozpoczęciem zdjęć; Uwielbiałem ten film i cieszyłem się, że znaleźliśmy świetnego aktora, niezależnie od jego sukcesu.
To Film jest trójką Z-Produkcja; czym są twój plany dystrybucyjne?
Film właśnie trafił do kin na Słowacji. Symfonia plastyczna rozpocznie się w Czechach 2 lutego 2023 roku, a premiera filmu w Polsce zaplanowana jest na pierwszy kwartał 2023 roku. Naszym życzeniem jest, aby film trafił do kin niemieckich i austriackich. Chociaż te kraje nie były zaangażowane w proces produkcji, uważam, że ten film naprawdę należy do tych obszarów. Liczymy na wczesne demonstracje w Wiedniu i Berlinie, ponieważ trwają negocjacje w sprawie dystrybucji.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.