Connect with us

Świat

Niemieckie zielone światło dla chińskiego udziału Cosco w porcie w Hamburgu wywołuje protest

Published

on

Niemieckie zielone światło dla chińskiego udziału Cosco w porcie w Hamburgu wywołuje protest
  • Zielone światło dla inwestycji Cosco dzieli prawodawców
  • Brak decyzji kierowniczych lub strategicznych dla Cosco
  • Minister spraw zagranicznych Chin: Nadzieja na „pragmatyczną współpracę”
  • Sprzeciw wobec porozumienia w partiach koalicyjnych

BERLIN, 26 października (Reuters) – W środę rząd Niemiec zezwolił chińskiemu Cosco na zakup udziałów w terminalu w największym porcie kraju, w decyzji przeforsowanej przez kanclerza Olafa Scholza, która wywołała bezprecedensowe protesty w koalicji rządzącej.

Przy wsparciu ministerstw kierowanych przez socjaldemokratów Scholza, rząd zatwierdził 24,9% udziałów Cosco w jednej z firm logistycznych HHLA (HHFGn.DE) trzy terminale w porcie w Hamburgu.

Zatwierdzona inwestycja jest mniejsza niż pierwotnie planowany 35% udział, do którego dążył chiński gigant żeglugowy i HHLA, i nie daje firmie Cosco żadnego wpływu na zarządzanie lub decyzje strategiczne.

Jednak bolesne doświadczenie nadmiernej zależności od rosyjskiego gazu zmieniło nastawienie wielu polityków do strategicznych inwestycji zagranicznych. Departament Stanu był tak zdenerwowany tą aprobatą, że sporządził notatkę na posiedzeniu gabinetu dokumentującą jego odmowę, powiedziały Reuterowi dwa źródła rządowe.

Inwestycja „nieproporcjonalnie zwiększa strategiczny wpływ Chin na niemiecką i europejską infrastrukturę transportową, a także zależność Niemiec od Chin”, wynika z dokumentu, do którego dotarł Reuters. Wskazuje na „istotne zagrożenia, które powstają, gdy elementy europejskiej infrastruktury transportowej znajdują się pod wpływem Chin i są przez nie kontrolowane – podczas gdy same Chiny nie pozwalają Niemcom na udział w chińskich portach”.

W przypadku kryzysu przejęcie otworzy możliwość politycznego wykorzystania przez Chiny części infrastruktury krytycznej w Niemczech i Europie. Według źródeł, w opracowaniu noty uczestniczyło Ministerstwo Gospodarki i cztery resorty na czele z liberalnymi Wolnymi Demokratami.

Były burmistrz Hamburga Scholz po raz kolejny potwierdził swoją wolę przeciwko swoim koalicjantom, Zielonym i Wolnym Demokratom. Po zeszłotygodniowym posunięciu Cosco, które w pojedynkę przeforsowało rozbudowę energetyki jądrowej, podsyciło niezgodę w kraju i wśród sojuszników europejskich, którzy sprzeciwiają się chińskiej inwestycji i już widzą, jak Scholz jest coraz bardziej odizolowany.

READ  Chiny podzielą Mount Everest, aby zmniejszyć ryzyko koronawirusa.

Scholz ma w przyszłym tygodniu udać się do Chin.

HHLA PRZYJMUJE OFERTĘ

HHLA, który jest w większości własnością miasta Hamburg i jest jednym z głównych użytkowników portu, z zadowoleniem przyjął transakcję.

„Cieszymy się, że znaleziono rozwiązanie w rzeczowych i konstruktywnych rozmowach z rządem federalnym” – powiedziała Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.

Powiedziała, że ​​pracują nad znalezieniem porozumienia z Cosco na nowych warunkach w odpowiednim czasie.

Dzięki pierwotnej 35-procentowej umowie niemieckie przedsiębiorstwo logistyczne chciało związać swojego wieloletniego klienta firmy żeglugowej z portem w Hamburgu w obliczu ostrej międzynarodowej konkurencji.

Cosco nie odpowiedział od razu na prośbę o komentarz. Niemieckie źródło rządowe powiedziało Reuterowi, że chińska firma zatwierdziła transakcję.

Rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych Wang Wenbin, zapytany w środę o umowę, powiedział, że Chiny mają nadzieję, że „odpowiednie strony zracjonalizują pragmatyczną współpracę między Chinami a Niemcami (i) powstrzymają niepotrzebne spekulacje”, nie podając dalszych szczegółów.

Zwolennicy umowy z HHLA twierdzą, że pozwoli to Hamburgowi nadążyć za konkurencyjnymi portami, które również rywalizują o chiński handel, z których część jest częściowo własnością Cosco.

Sprawozdania Andreasa Rinke, Jana Schwartza, Eduardo Baptisty, Paula Carrela; pisanie przez Rachel More, Kirsti Knolle; Adaptacja Marii Sheahan, Louise Heavens i Nicka Macfie

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *