Najważniejsze wiadomości
Polska dostaje zielone światło dla obowiązkowego e-fakturowania od 2024 r.
W Dzienniku Urzędowym UE (L 168/81) opublikowana została decyzja Rady UE, która umożliwia Polsce wprowadzenie obowiązkowego systemu fakturowania elektronicznego. Data rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce była pierwotnie planowana na 2023 r., ale teraz została przesunięta na 1 stycznia 2024 r.
Wyjątek jest przyznawany na trzy lata do 31 grudnia 2026 r. Można go jeszcze rozszerzyć, ale Polska nadal musi wykazać, że narzędzie to ograniczyło oszustwa i nadużycia VAT oraz uprościło sprawozdawczość VAT dla podatników.
Oprócz Polski, w najbliższych latach wprowadzenie obowiązku e-fakturowania planuje wprowadzić szereg innych państw członkowskich: Niemcy, Francja, Dania i Belgia. E-fakturowanie w czasie rzeczywistym działa już we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.
Warto zauważyć, że Polska jest jednym z krajów, które wdrożyły już szereg działań mających na celu zwalczanie oszustw związanych z VAT, m.in.:
-
Raporty miesięczne dotyczące podatku od sprzedaży SAF-T;
-
mechanizm podzielonej płatności;
-
System elektronicznej analizy przepływów finansowych (STIR, który wykrywa oszustwa na podstawie przelewów bankowych i blokuje rachunki bankowe w przypadku wysokiego wskaźnika ryzyka); oraz
-
System kas fiskalnych online do monitorowania transakcji detalicznych.
Polskie e-faktury są wystawiane i odbierane w czasie rzeczywistym w znormalizowanym formacie XSD za pośrednictwem państwowego systemu rozliczeniowego (często używany jest lokalny skrót KSeF, który pochodzi z języka polskiego dla „Krajowego Systemu e-Faktur”). Wszystkie faktury są dostępne dla organów podatkowych.
Umożliwi to skuteczniejsze zapobieganie nieprawidłowościom i błędom oraz ich wykrywanie, co z kolei pomoże w zwalczaniu oszustw związanych z VAT i uchylaniem się od VAT (w szczególności oszustw karuzelowych VAT) oraz zmniejszy lukę w podatku VAT. Dlatego e-fakturowanie powinno ograniczyć liczbę kontroli podatkowych i pozwolić organowi podatkowemu skoncentrować się na rzeczywistych obszarach problemowych.
Fakturowanie elektroniczne zostało wprowadzone w Polsce już 1 stycznia 2022 r. w ramach modelu dobrowolnego. Doświadczenia z przeszłości pokazują, że niewielu podatników zdecydowało się na przejście na e-fakturowanie, pomimo zachęt do tego. Główną zaletą jest krótszy okres zwrotu VAT (40 dni zamiast 60 dni). W obecnym modelu dobrowolnym dostawca powinien uzyskać zgodę kupującego na otrzymywanie e-faktur za pośrednictwem systemu centralnego KSeF.
Pozostałe pytania dotyczące obowiązkowego e-fakturowania w Polsce
Zgodnie z decyzją Rady o wyłączeniu, tylko firmy mające siedzibę w Polsce są zobowiązane do wystawiania i otrzymywania standardowych e-faktur. Oznacza to, że firmy zagraniczne, nawet jeśli są zarejestrowane w Polsce dla celów VAT, nie podlegają obowiązkowemu e-fakturowaniu. Możesz nadal wystawiać i otrzymywać faktury standardowe – w formie elektronicznej lub nawet papierowej.
Na tym etapie nie ma pewności, czy regulacja obowiązkowa e-fakturowania obejmie również firmy zagraniczne działające w Polsce za pośrednictwem stałego miejsca prowadzenia działalności (np. oddziału). Firmy, dla których system będzie obowiązkowy, powinny być jasno określone w przepisach. Nie ma jeszcze wersji roboczych tego.
Ponadto nie wiadomo jeszcze, czy faktury dla osób prywatnych będą wystawiane w centralnym systemie e-fakturowania, czy nie. Ministerstwo Finansów planuje, aby system obejmował wszystkie faktury w biznesie B2B i B2C.
Praktyczne aspekty fakturowania elektronicznego
Firmy mogą tworzyć e-faktury w swoim oprogramowaniu finansowo-księgowym i przesyłać je do systemu KSeF poprzez interfejs programowania aplikacji (API) – z odpowiednią autoryzacją i uwierzytelnieniem. Podatnicy mogą również skorzystać z przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji internetowej, która umożliwia firmom wystawianie i otrzymywanie faktur pojedynczo.
Każda faktura jest weryfikowana technicznie przez państwowy system KSeF. Innymi słowy, KSeF sprawdza, czy faktura jest zgodna ze schematem XSD i czy osoba lub organizacja jest upoważniona do wystawienia faktury. Po weryfikacji faktura otrzymuje unikalny numer. W przypadku braku możliwości zatwierdzenia faktury w KSeF, system odrzuca fakturę.
Dużym problemem są duże firmy, które wystawiają dużą ilość faktur, które są wysyłane do systemu centralnego partiami. Weryfikacja może potrwać kilka dni, a jeśli faktura nie przejdzie weryfikacji, cała partia faktur zostanie odrzucona. Ponadto system nie wskazuje, która faktura była błędna.
Kolejną praktyczną kwestią jest brak możliwości dodawania załączników do faktur wystawionych w systemie KSeF. Rozwiązaniem w tym przypadku może być wykorzystanie zewnętrznego narzędzia informatycznego, platformy łączącej system firmy z centralnym systemem KSeF, gdzie można dodawać i przesyłać do klienta załączniki do e-faktur.
Nowy system e-fakturowania to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu w Polsce. Po pomyślnym zakończeniu procesu wdrożeniowego podatnicy w przyszłości skorzystają na automatyzacji procesów księgowych oraz uproszczeniu płatności i sprawozdawczości podatkowej poprzez wystandaryzowane faktury. Jednak sam proces wdrożenia jest bardzo złożony i czasochłonny.
Główne wyzwania procesu wdrożeniowego to:
-
Przejście do KSeF wiąże się z wyzwaniami informatycznymi, finansowymi i organizacyjnymi. Dotyczy to zwłaszcza firm, które korzystają z wielu różnych systemów finansowo-księgowych i wystawiają wiele faktur.
-
Nowy system wymaga opracowania lub dostosowania kilku wewnętrznych procesów i procedur, w tym weryfikacji faktur przed ich wysłaniem do systemu KSeF, monitorowania faktur odrzuconych, zmian w umowach, obiegu faktur oraz sposobów dostarczania faktur do klientów, którzy nie posiadają dostęp do KSeF (np. firmy zagraniczne lub osoby prywatne).
-
Wdrożenie ustrukturyzowanych e-faktur wymaga koordynacji pracy zespołów informatyków, ekspertów finansowych, księgowych, podatkowych oraz wystawców i przetwarzających faktury.
Dopiero kompleksowe i wczesne zaplanowanie procesu wdrożenia nowego e-fakturowania pozwala firmom odpowiednio przygotować się na nadchodzące zmiany. Podatnicy powinni zacząć planować już teraz, aby upewnić się, że są gotowi na czas.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.