Connect with us

Zabawa

Jemeński dramat aborcyjny i odpowiedź Polski na „Zadzwoń do mnie po imieniu” wśród projektów Karlowych Warów Works-in-Progress

Published

on

Jemeński dramat aborcyjny i odpowiedź Polski na „Zadzwoń do mnie po imieniu” wśród projektów Karlowych Warów Works-in-Progress

Festiwal Filmowy w Karlowych Warachobszar przemysłowy Wschodnie obietnice zapakowane we wtorek, gdzie jemeński dramat aborcyjny The Burdened zdobył główną nagrodę w sekcji Works in Progress. Następnie w poniedziałek odbyła się prezentacja projektów w zróżnicowanym składzie.

Dziesięć projektów na późnych etapach produkcji lub postprodukcji rywalizowało o pakiet usług postprodukcyjnych i dwie nagrody pieniężne w wysokości 5000 euro, przyznane przez jurorów Dennisa Ruha, dyrektora Europejskiego Rynku Filmowego, Cosima Finkbeiner z Beta Cinema, Esra z TRT Cinema Demirkiran , projektantka dźwięku Michaela Patríková i Ewa Puszczyńska, jedna z producentów nagrodzonej Oscarem „Idy”, a także za tytułem festiwalu w Karlowych Warach „Fools”.

Więcej różnorodności

„Witamy po dwóch latach rozmów online. Podobało nam się, ale nie jestem pewien, jak bardzo Wam się podobało” – zauważył szef branży Hugo Rosák, wprowadzając prezentacje, w tym polski „Słoń”, o chłopcu ze wsi, który zakochuje się w innym mężczyźnie. Film, który sprzedał się już w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Szwajcarii i Austrii, będzie miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty jeszcze w tym miesiącu.

„Obciążeni” Amra Gamala – Zdjęcie: dzięki uprzejmości KVIFF

„Obciążeni” Amra Gamala – Zdjęcie: dzięki uprzejmości KVIFF

Dzięki uprzejmości KVIFF

„Lubimy myśleć o 'Słoniu’ jak o 'Zadzwoń do mnie po imieniu’, które odbywa się w małej polskiej wsi, ze wszystkimi konsekwencjami [that come with it]powiedział Jakub Mróz, współzałożyciel i dyrektor generalny Tongariro Releasing, firmy dystrybucyjnej skupiającej się na filmach LGBTQ+. Film jest jego pierwszym krokiem do produkcji.

„Odkąd zdecydowałem się zostać reżyserem filmowym, wiedziałem, że mój debiutancki film będzie queerową historią. Po pierwsze dlatego, że jestem gejem i te kwestie są dla mnie ważne, ale też dlatego, że widziałem tę wielką lukę w polskiej kinematografii – dodał reżyser Kamil Krawczycki.

READ  Anna Jadowska pokazuje oczami dziecka duchy nawiedzające Polskę

„Kiedy byłem młodszy, potrzebowałem tego typu filmu i nigdy go nie widziałem. Teraz wiemy, że reprezentacja ma znaczenie. Cieszę się, że możemy być małą częścią tej zmiany.”

Znowu mieszając projekty fabularne i dokumentalne, tegoroczna selekcja WIP przywitała wiele bardzo osobistych projektów, w tym The Burdened Amra Gamala (Jemen, Sudan), który jest oparty na prawdziwej historii i skupia się na zmagającej się rodzinie próbującej znaleźć… Poddanie się aborcji pomimo konserwatywnego stanowiska swojej społeczności.

„Właściwie byliśmy świadkami tego dylematu” – powiedział producent Mohsen Alkhalifi, szczerze mówiąc o trudnościach związanych z filmowaniem w Jemenie.

„To kraj bez przemysłu kinowego, w którym nikt nie wierzy w kino, a zasoby są ograniczone. Ale jest wiele historii, które można opowiedzieć światu. To długa i trudna droga, ale miejmy nadzieję, że nasz głos zostanie usłyszany”.

Na poziomie dokumentalnym Gruzińska „Część społeczeństwa” będzie także zastanowić się nad stanem społeczności LGBTQ+ – tym razem w regionie Kaukazu. Po krótkometrażowym filmie „Więzień społeczeństwa”, nominowanym do Europejskich Nagród Filmowych w 2018 roku, Rati Tsiteladze powraca do wstrząsającej historii transpłciowej Adeliny, która przez jedenaście lat była więziona przez rodziców.

„Odwiedzający” Veroniki Liškovej

„Odwiedzający” Veroniki Liškovej

„Kiedy Adelina opowiedziała mi swoją historię, byłam głęboko poruszona. Byłem poruszony jej surową szczerością” – zauważył Helmer. Film, którego współautorem i współproducentem jest Olga Slusareva z ArtWay Film, ukaże się we wrześniu 2023 roku.

„Wiedziałem, że musimy zrobić ten film, bez względu na konsekwencje. Bycie innym oznacza, że ​​stajesz przed wyborem: być niewidzialnym dla społeczeństwa lub walczyć o to, kim jesteś, nawet jeśli może to kosztować Cię życie – dodał.

„Windless”, koprodukcja bułgarsko-włoska, również zmierzy się z nieco skomplikowaną relacją z własną przeszłością. Veselka Kiryakova produkuje dla Red Carpet obok Alessandro Amato i Luigiego Chimienti.

READ  Musical Konnect: Devi Sri Prasad ujawnia interesujące szczegóły dotyczące Pushpa 2 i Bawaal Varun Dhawan - EXCLUSIVE

„Opowiada o chłopcu, który wraca do miejsca, w którym spędził dzieciństwo, ale nienawidzi swojego dzieciństwa. Wraca do miejsca, w którym mieszkał jego ojciec, ale go nienawidzi. Wraca do swoich korzeni, ale nienawidzi swoich korzeni” – powiedział reżyser Pavel G. Vesnakov, powołując się również na „filozoficzny” aspekt filmu. Pierwsze cięcie spodziewane jest pod koniec lipca.

Sonia Ben Slama w swoim dokumencie „Machttat” (Liban, Tunezja, Francja, Katar) przyjrzy się bliżej tradycyjnym muzykom weselnym, podczas gdy trzy kobiety nadal występują, mimo osobistych problemów. Nie była to jednak jedyna kobieca historia, w której Anna Dziapshipa powróciła do swojej skomplikowanej historii rodzinnej w innym dokumencie z Gruzji, Self Portrait Along the Borderline. Dziapshipa wyreżyseruje, wyreżyseruje i wyprodukuje swój debiutancki film fabularny dla Sakdoc Film.

Reżyserka The Visitors, Veronika Lišková, również wybrała się w podróż i postanowiła podążać za swoją dawną koleżanką z klasy – i antropolożką – do najbardziej wysuniętego na północ miasta świata, Longyearbyen.

„Kiedy zobaczyłem pierwsze zdjęcia tego miejsca, pomyślałem:„ Patrzę na kolonię księżycową. Moja fascynacja była również napędzana ich odwagą” – powiedziała Lišková o koprodukcji czesko-norwesko-słowackiej, która została opisana jako intymne świadectwo poczucia wspólnoty. Kristýna Michálek Květová produkuje dla Cinémotif Films, a także Tysiąca Obrazów i Petera Kerekesa Film. Film wkrótce będzie świętował swoją światową premierę podczas Tygodnia Krytyków Locarno.

W innym filmie dokumentalnym „Lód, który wciąż nas wspiera”, Arko Okk nawiązuje do starej estońskiej tradycji: otwieranie dróg lodowych zimą.

„Lodowa Droga to droga duchów – nikt nie wie, kiedy i gdzie się pojawi. Zaciera granice między ludźmi” – powiedział, a producentka Sandra Heidov dodała: „Zaburza codzienną równowagę i tworzy napięcie. Ciekawie jest zobaczyć, jak zamarznięta woda topi coś w ludzkich umysłach”.

READ  Meta mierzy się z samobójstwami nastolatków i procesami samookaleczenia

Filmowcy wspomnieli również o swojej bratniej duszy, która, jak mają nadzieję, będzie stanowić narrację: australijskiego aktora Geoffreya Rusha, któremu podczas ceremonii zamknięcia zostanie wręczona kryształowa kula KVIFF.

Syndrom nieskończonego lata Źródło zdjęcia: dzięki uprzejmości KVIFF

Syndrom nieskończonego lata Źródło zdjęcia: dzięki uprzejmości KVIFF

Dzięki uprzejmości KVIFF

„Musimy poprosić festiwal o pomoc. Czy mógłbyś umówić się na spotkanie?”, zastanawiał się Okk, chłodząc publiczność zimowymi obrazami filmu.

Niemniej jednak dzięki „Brutal Heat” i „Endless Summer Syndrome” atmosfera znów się ociepliła. W tym drugim, wyprodukowanym przez Gem Deger, Evę Larvoire, Cédrica Larvoire’a i debiutującego reżysera Kaveha Daneshmanda, spokojne życie rodziny zostaje przerwane po głęboko niepokojącym odkryciu.

„Brutal Heat” – film drogi wyprodukowany przez czeskie Nutprodukce i słowacki Punkchart Films – przedstawia znudzonego, samotnego chłopca, który ma dość upałów i boi się nieszczęścia, które może się wydarzyć w najbliższej przyszłości lub nie.

„Kiedy w końcu dociera do celu, uświadamia sobie, że już tam nie należy. Ale jest gotowy na wszystko, co nadejdzie” – powiedział reżyser Albert Hospodářský, nazywając film z udziałem własnego brata „niskobudżetowym dziełem miłości i przyjaźni”.

– Bawimy się pomysłem, aby w przyszłym roku pokazać ten film wyłącznie w letnich kinach plenerowych – dodał producent Lukáš Kokeš.

„Więc publiczność może naprawdę poczuć ciepło”.

Najlepsza odmiana

Zapisać się do Biuletyn Różnorodności. Aby otrzymywać najnowsze wiadomości, śledź nas Facebook, Świergotoraz Instagram.

Kliknij tutaj, aby przeczytać cały artykuł.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *