Zabawa
Przed nami przełomowy rok dla europejskich operatorów kin – badanie
Europejskie kina odbiły się mocno w 2021 roku po nieszczęsnym uderzeniu COVID w 2020 roku. Są gotowi powrócić do poziomów z 2019 roku, mówi Międzynarodowy Związek Kina (UNIC) w swoim rocznym raporcie, ale jeszcze tego nie zrobili.
UNIC reprezentuje stowarzyszenia branżowe kin i operatorów kin w 39 krajach w Europie i regionach sąsiednich. Publikacja raportu rocznego miała zbiegać się w czasie z odbywającą się w Barcelonie (20-23 czerwca 2022) konferencją wystawców i dystrybutorów CineEurope.
Sprzedaż biletów do kin w Europie wzrosła o około 36% w 2021 r., przy prawie 590 milionach biletów w całym regionie. Kasa osiągnęła 3,7 miliarda euro (3,92 miliarda dolarów), co stanowi 41% wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem.
Udało się to osiągnąć, ponieważ większość ekranów w całym regionie została zamknięta przez pierwsze sześć miesięcy roku i działała z ograniczonym obłożeniem lub innymi dodatkowymi ograniczeniami przez pozostałą część.
W krajach UE filmy europejskie stanowiły 26,5% udziału w rynku, nieznaczny wzrost z 25,7% w 2019 r., ale spadek z 39,5% udziału w 2020 r. Pięć głównych obszarów udziału w krajowym rynku filmowym to: Francja (41%), Czechy (38%), Serbia (37%), Dania (37%) i Norwegia (28%). Dania, Chorwacja, Bułgaria, Luksemburg, Francja i Polska to rynki, które odbiły się najbardziej (w porównaniu z benchmarkiem z 2019 r.).
I pomimo trudnego kontekstu wydania, kilka europejskich i międzynarodowych tytułów zdołało pobić krajowe i międzynarodowe rekordy kasowe w 2021 roku.
„Chociaż przedstawione tutaj liczby za 2021 r. są bardzo pozytywne, czasy pozostają trudne dla europejskiego sektora kinowego” – powiedział prezes UNIC Phil Clapp. Łączna kasa brutto w 2021 r. w regionie UNIC jest o ponad 70% poniżej poziomów z 2019 r.
Wśród kluczowych prognoz raportu jest to, że zewnętrzna firma konsultingowa Gower Street Analytics wzrośnie w tym roku o 62% w porównaniu do 2021 roku.
W momencie publikacji raportu większość europejskich kin działało nieprzerwanie przez prawie 12 kolejnych miesięcy. Biorąc za przykład Francję, kina przyjęły 153 miliony biletów w okresie od maja 2021 do maja 2022, co stanowi 75% średniej sprzedaży w latach 2011-2019.
„Być może będziemy musieli poczekać do 2023 r., aby zobaczyć pełne ożywienie, które przybliża nas do wyników sprzed pandemii” – czytamy w raporcie.
Clapp powiedział, że wszyscy przedstawiciele branży i decydenci muszą nadal dokładać starań, aby zapewnić przetrwanie lokalnych kin, niezależnie od ich wielkości i lokalizacji. „2022 będzie rokiem kluczowym dla branży” – powiedział.
W raporcie podkreślono wartość wsparcia rządowego dla kin – zauważając, że mniej niż 1% europejskich kin zostało zamkniętych na stałe w ciągu roku – oraz skuteczność wydarzeń wspierających marketing w cyklu wznowień.
Do kluczowych zaleceń politycznych należy obrona ekskluzywnego okna kinowego, które jest zagrożone i jest wycinane w wielu obszarach.
„Okno” wyłączności dla operatorów kin ma kluczowe znaczenie dla kondycji branży filmowej i kinowej oraz sprawdzony model biznesowy, który ostatecznie przynosi korzyści całemu łańcuchowi wartości filmu, od finansowania, przez marketing, po dystrybucję przez cały cykl życia każdego filmu” – argumentowano w raporcie. . „Każda próba ustanowienia bardzo krótkiego okna – lub całkowitego jego wyeliminowania – naraziłaby na ryzyko setki tysięcy miejsc pracy i nieuchronnie doprowadziłaby do mniejszej, a nie większej różnorodności filmów i kin”.
Okazało się, że trzy najbardziej dochodowe filmy 2021 roku zostały wprowadzone na ekrany jako pierwsze i wyłącznie w kinach, a trzy najbardziej pirackie filmy 2021 roku ukazały się jednocześnie na VOD i w kinach.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.