Gospodarka
Zalety pracy zdalnej
Praca zdalna pozwala pracownikom na zmianę stałego miejsca pracy na inne, dowolne, z którego mogą nadal wykonywać swoje obowiązki. Pracę zdalną można więc wykonywać, pracując w domu, własnym biurze, w podróży lub w kawiarni. Niektóre firmy umożliwiają pracownikom pracę hybrydową lub wybór dnia tygodnia, w którym pojawią się w biurze.
Praca zdalna ma mnóstwo zalet, które doceniają nie tylko pracownicy, ale również pracodawcy. W tym artykule przyjrzymy się im bliżej, na koniec podsumujemy także ewentualne słabe strony, które mogą zauważać pracodawcy i pracownicy decydujący się na tę formę zatrudnienia. Z pewnością jednak mocnych stron pracy zdalnej jest znacznie więcej.
Możliwość zatrudniania pracowników z całego świata
Firmy umożliwiające pracę zdalną, takie jak międzynarodowa marka Ice Casino Polska, mogą zatrudniać pracowników z całego świata. Dzięki temu, że cały zespół pracuje zdalnie, pracownicy nie czują się wykluczeni, co więcej, pracodawca może zatrudniać specjalistów, którzy w innych warunkach nie mogliby zostać przyjęci do firmy, właśnie, ze względu na ich lokalizację w innym mieście lub państwie.
Coraz więcej pracowników twierdzi, że możliwość pracy zdalnej, przynajmniej w pewnym zakresie, jest jednym z głównych czynników decydujących o ofercie pracy. Nie brakuje także pracowników, którzy są zdolni zrezygnować z pracy, aby pracować w organizacji promującej pracę zdalną, nawet za takie samo lub nieco niższe wynagrodzenie.
Dla wielu międzynarodowych firm oferowanie możliwości pracy zdalnej jest już koniecznością, jeśli chcą zatrudniać i zatrzymywać u siebie najlepsze talenty. Firmy oferujące elastyczne formy pracy są znacznie bardziej konkurencyjne, przyciągają zainteresowanie pracowników młodszego pokolenia i oferują dodatkowe benefity, które pomagają swoim pracownikom lepiej się ze sobą integrować.
Oszczędność czasu i pieniędzy dla pracodawcy i pracownika
Pracodawca posiadający własny zespół pracowników pracujących zdalnie, nie musi martwić się o ponoszenie kosztów wynajmu biura, miejsc parkingowych, zatrudniania firmy sprzątającej, zakupu wyposażenia komputerowego, cateringu itp.
Pracownicy z kolei mogą oszczędzić czas, pieniądze i energię, którą musieliby spożytkować na dojazdy do biura, szczególnie w godzinach szczytu. Zaoszczędzone pieniądze i czas można wykorzystać znacznie bardziej produktywnie.
Nie można jednak zapominać, że pracownicy pracujący z domu także ponoszą pewne koszty, w tym eksploatują swój sprzęt, płacą wyższe rachunki za prąd itp. Z drugiej strony nie brakuje pracodawców, którzy decydują się zrekompensować część wydatków swoich pracowników.
Większa wydajność
Według badań, pracownicy pracujący zdalnie, często poświęcają znacznie więcej czasu na pracę. Są bardziej produktywni i wydajni, nie marnując czasu na fizyczne udawanie się na spotkania, dojazdy do biura czy kolejne przerwy na kawę. Stwierdzono także, że praca w domu ma większy wpływ na lojalność pracownika wobec firmy. Praca w domu to nadal przywilej dla wielu pracowników. Bez wątpienia pracownicy będą wdzięczni pracodawcy, mogąc skorzystać z tej okazji, poświęcić więcej czasu rodzinie i lepiej zorganizować swój dzień.
Przy pracy zdalnej pracownik może zazwyczaj może mieć też bardziej elastyczny grafik. Chociaż nie jest to regułą, niektórzy pracownicy mogą lepiej dostosować swoją pracę do swojego biologicznego rytmu i poziomu energii w ciągu dnia. Pracownicy mają również możliwość zaaranżowania swojego domowego miejsca pracy w taki sposób, jaki najbardziej im odpowiada
Praca w podróży
Osoby pracujące zdalnie nie są przywiązane do jednego miejsca pracy. Wystarczy, że mają połączenie z Internetem i dostęp do komputera, aby móc wykonywać swoje obowiązki z dowolnego miejsca, w którym się znajdują. Niespodziewane sytuacje, nagłe wyjazdy, czy konieczność przeniesienia się w inne miejsce nie są już problemem.
Mniej nieobecności w pracy
Nieobecności w pracy mogą mieć różne przyczyny, od chorób, po nagłe awarie w domu, pilne sprawy rodzinne lub warunki pogodowe, które uniemożliwiają dojazd do pracy. Pracownicy pracujący zdalnie są bardziej elastyczni, jeśli chodzi o dostosowywanie się do nagłych sytuacji. Pracując z domu, ma się znacznie mniej powodów do tego, aby nie logować się do pracy, zdają sobie z tego sprawę pracownicy, którzy odnotowują mniejszą absencję pracowników zdalnych.
Czy praca zdalna ma jakieś wady?
Główną słabą stroną pracy zdalnej, która jest często podkreślana przez ekspertów, jest brak interakcji twarzą w twarz z innymi pracownikami, menedżerami lub poprzez spotkania zespołowe. Ponadto menedżerowie mogą obawiać się, że członkowie ich zespołów mogą nie pracować tak wydajnie, jak w biurze (chociaż nie do końca jest to prawdą, jak wspomnieliśmy już w tym artykule). Niektórzy pracownicy, przez brak bezpośredniego kontaktu z menedżerami, mogą czuć się wyobcowani i samotni, szczególnie jeśli pozostała część zespołu współpracuje z tej samej lokalizacji.
Ponadto zmniejsza się integracja zespołu, który w warunkach biurowych ma więcej okazji na pogawędki przy kawie. Chociaż na pierwszy rzut oka te rozmowy na odległość mogą wydawać się niepotrzebne, w rzeczywistości pomagają poprawić koordynację i komunikację w zespole.
Podsumowanie
Praca zdalna ma znacznie więcej zalet niż wad. Pracownicy, mieszkający daleko od biura, nie muszą przejmować się czasem traconym na codzienne dojazdy do pracy (za które nikt im nie płaci), długich przerw na kawę i godzin spędzonych z dala od rodziny i dzieci. Praca zdalna znacznie poprawia komfort i samopoczucie pracowników. Dla pracodawców oferowanie takiego doświadczenia swoim pracownikom tworzy kulturę wysokiej wydajności i efektywności. Dzięki temu pracownicy mają ochotę na doskonalenie swoich umiejętności, odnoszą więcej sukcesów i pozostają lojalni względem swojego pracodawcy.