Zabawa
W Polsce powstaje animowany dom ArchiPaper
Studio BXB ukończyło dom zbudowany z pięciu zachodzących na siebie stodół, które stanowiły podstawę do animowanego filmu krótkometrażowego ArchiPaper.
Dom, nazwany Polską Farmą, jest przebudową zabytkowej zagrody, odrestaurowaniem starego domu na posesji i przeprojektowaniem pięciu zburzonych budynków gospodarczych.
Dom przyciągnął światową uwagę w 2019 roku jako artysta wizualizacji Rafał Barnaśkto jest architektem Rafał BarnaśBrat, sfotografował model projektu i stworzył animację w stylu wycinanki z papieru.
Film zatytułowany ArchiPaper: surrealistyczna opowieść o architekturze zdobył międzynarodowe festiwale i nagrody jest już dostępna w całości na YouTube.
Studio BXB przekształciła pierwotną stuletnią zagrodę w pensjonat, a wokół niej pracownia stworzyła nowoczesny dom w pięciu przecinających się kształtach, zbliżony rozmiarami do oryginalnych budynków gospodarczych.
Firma architektoniczna próbowała ustawić bryły tak, aby mogły otrzymać określone drzewa i stworzyć widoki w każdej przestrzeni, które były odpowiednie do ich funkcji.
„Zamiast pięciu budynków gospodarczych przeznaczonych do rozbiórki, zaproponowaliśmy pięć ciągłych stodół, aby stworzyć bardzo dynamiczną przestrzeń” – powiedział Bogusław Barnaś. „Pozornie przypadkowo rozrzucone ciała zostały dokładnie określone przez otaczający krajobraz, położenie słońca i funkcję budynku”.
„Dom jest wyważoną kompozycją architektoniczną, która koresponduje z otaczającym krajobrazem, dzięki czemu budynek jest ekologiczny i energooszczędny oraz tworzy więź człowieka z naturą” – kontynuował.
Funkcje domu rozłożone są na pięć tomów. Stodoła nr 1 została zbudowana przy wejściu do posesji od strony ulicy i zawiera garaż z salą gimnastyczną powyżej.
Tutaj BXB Studio użyło tylko drewna jako materiału budowlanego i wykończeniowego, które według studia tworzy drzewny zapach i pomaga stworzyć poczucie przygody, podkreślając charakter przestrzeni przypominający stodołę.
Wejście do rezydencji znajdowało się w stodole #2, która prowadzi do strefy dziecięcej i holu głównego w stodole #3.
Stodoła nr 4 zawiera kuchnię i dwa legowiska, z kuchnią wychodzącą na dziedziniec, na którym mieści się zabytkowy dom, a legowiska zwrócone są w stronę bardziej prywatnej strony posiadłości, gdzie jest bujna zieleń i staw.
Największa stodoła to nr 5, która zawiera dwupoziomową przestrzeń życiową, w tym salon o podwójnej wysokości otwierający się zarówno na centralny dziedziniec, jak i na zadaszone patio z kominkiem. W jednym końcu pokoju, na pierwszym piętrze, znajduje się sypialnia rodziców.
BXB Studio umieściło tę konstrukcję na miejscu dawnej stodoły.
Cechą polskiego chłopskiego domu jest stosowanie różnych stylów dekoracyjnych drewnianych elementów zewnętrznych. Wszystkie one są inspirowane dekoracyjną stolarką na dawnych budynkach tego miejsca.
W celu renowacji istniejącego domu BXB Studio wyburzyło dobudowane z czasem dodatki, aby przywrócić budynek do jego pierwotnych proporcji.
Następnie dodano nowe wejście z historycznymi detalami z drewna i skupiono się na wyeksponowaniu i podkreśleniu oryginalnego materiału budowlanego wnętrza, czerwonej cegły.
Pracownia przebudowała również piec kaflowy w głównym pomieszczeniu i wprowadziła pełne przeszklenie jednej ze ścian, tworząc połączenie ze strefą rozrywkową głównej rezydencji.
BXB Studio scharakteryzowało swoje podejście do polskiego gospodarstwa rolnego jako podkreślające związek człowieka z naturą, z uważnym nawiązaniem do miejsca, historii i tradycji.
„Nie chodziło tylko o współczesny budynek, ale o wyjątkowo wyważoną przestrzeń – taką, która byłaby syntezą lokalnej tradycji, wybitnego krajobrazu i funkcji” – powiedział Bogusław Barnaś.
Bogusław Barnaś założył BXBstudio w 2009 roku po pracy dla wielu studiów, w tym Foster + Partners.
Jego brat Rafał Barnaś jest założycielem Unique Vision Studio, z którym stworzył ArchiPaper, który nazywa „eksperymentalną opowieścią o architekturze”.
Bezdialogowy film pokazuje model polskiego gospodarstwa rolnego jako część papierowego świata tętniącego życiem.
„Moim celem było wypróbowanie nowego sposobu opowiadania architektury” – powiedział Barnaś. „Film jest wielkim eksperymentem estetycznym i moim hołdem dla architektury”.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.