Gospodarka
Polski ekosystem startupowy domem pierwszego jednorożca
Polska jest najbardziej rozwiniętym krajem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), a jej ekosystem startupowy również szybko się rozwija z tysiącami startupów, a także coraz większą liczbą firm venture capital (VC), akceleratorów i inkubatorów.
Tylko w tym roku na rynku poczyniono ogromne inwestycje, w szczególności ogłoszenie we wrześniu, że platforma rezerwacji usług medycznych Docplanner dołączyła do grona jednorożców z wyceną ponad 1 miliarda dolarów, co czyni ją pierwszą polską firmą technologiczną, która osiągnęła ten wyczyn.
To „najważniejsza wiadomość roku”, Magdalena Jabłońska, Prezes Zarządu MIT Enterprise Forum Europa Środkowo-Wschodnia (CEE), program akceleracyjny z siedzibą w Warszawie, powiedział PYMNTS w wywiadzie. Jabłońska powiedziała, że inne warte opublikowania wydarzenia – takie jak Polish Beauty Marketplace i aplikacja rezerwacyjna Biblioteka, który na początku tego roku pozyskał 70 milionów dolarów w ramach finansowania serii C, sygnalizuje nadchodzące ekscytujące czasy dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Czynniki, które napędzają rozwój startupu
Według Jabłońskiej ekosystem w Polsce zmienił się diametralnie w ciągu ostatnich 10 lat – głównie ze względu na zmianę podejścia kraju do innowacji oraz duże zainteresowanie rządu i dużych korporacji ekosystemem startupowym ze względu na jego potencjał tworzenia wartości dla gospodarka.
To wyjaśnia, dlaczego na rynku dostępnych jest wiele środków publicznych – nie wspominając o dodatkowym finansowaniu z Unii Europejskiej (UE) rozdzielanym dla wybranych firm w celu zachęcania do innowacji w dziedzinie badań i rozwoju (B+R). Część z tych funduszy trafia do start-upów i VC, które z kolei oferują młodym firmom finansowanie przed zasiewem, zalążkiem i na późnym etapie.
Dodatkowo w ciągu ostatnich czterech lat duże korporacje zaczęły rozwijać wehikuły korporacyjne i wdrażać programy akceleracyjne, takie jak MIT Enterprise Forum CEE, którym kieruje Jabłońska. Program akceleracyjny, który został uruchomiony sześć lat temu, jest powiązany z amerykańską instytucją edukacyjną Massachusetts Institute of Technology i pomaga startupom w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w skali międzynarodowej dzięki 24-stopniowej metodologii zdyscyplinowanej przedsiębiorczości opracowanej w MIT.
Jabłońska powiedziała, że metodologia jest „kręgosłupem naszego programu” i służy do walidacji modelu biznesowego każdego startupu, który przechodzi przez program.
Dojrzewający ekosystem
Polski ekosystem jest obecnie w fazie dojrzałej, zauważyła Jabłońska, a wyzwaniem jest oddzielenie go od wysoko rozwiniętych ekosystemów, takich jak Londyn czy Berlin.
Wypełnienie tej pustki zajmie trochę czasu, ale powiedziała, że istnieją specyficzne cechy, które sprawiają, że ekosystem tego kraju jest wyjątkowy, takie jak bogactwo oprogramowania dla przedsiębiorstw, rozwiązań technologicznych związanych z biotechnologią i naukami przyrodniczymi, które umożliwiają porzucenie go na tym samym poziomie, aby konkurować z innymi ekosystemami w regionie.
Poza regionem Europy Środkowo-Wschodniej, powiedziała Jabłońska, cały europejski ekosystem musi współpracować, aby stworzyć scentralizowaną sieć, abyśmy „nie byli rozdzieleni i nie pracowali w silosach w naszych różnych krajach”.
Jest to strategia, którą podąża również UE, zauważyła, że cały rynek regionalny jest dobrze zintegrowany i że wszyscy uczestnicy ekosystemu współpracują ze sobą, aby dzielić się informacjami i tworzyć możliwości maksymalizacji potencjału regionu.
„I na tym skupia się również nasza organizacja” – powiedziała Jabłońska, dodając, że ich celem jest lepsze połączenie – zarówno w regionie, jak i z innymi wysoko rozwiniętymi ekosystemami na świecie, aby „przyciągnąć fundusze i [local] Rynek VC.”
———————————
NOWE DANE PYMNTS: UWIERZYTELNIANIE TOŻSAMOŚCI W GOSPODARCE CYFROWEJ – GRUDZIEŃ 2021
O:Ponad połowa konsumentów w USA uważa, że metody uwierzytelniania biometrycznego są szybsze, wygodniejsze i bardziej godne zaufania niż hasła lub kody PIN — dlaczego więc używają mniej niż 10%? PYMNTS, we współpracy z Mitek, przeprowadził ankietę wśród ponad 2200 konsumentów, aby lepiej zdefiniować tę lukę w postrzeganiu i użytkowaniu oraz dowiedzieć się, w jaki sposób firmy mogą zwiększyć wykorzystanie.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”