Życie francuskiej reżyserki Audrey Diwan zmieniło się na zawsze, gdy dokładnie miesiąc temu jej drugi film „Happening” zdobył najwyższą nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. W ciągu czterech tygodni Diwan zdobył inne nagrody, zapewnił sobie dystrybutora na Amerykę Północną dla IFC Films i FilmNation, a także startuje do reprezentowania Francji na Oskarach w 2022 roku.
Zdobycie Złotego Lwa z „Happeningu” zaskoczyło wielu właśnie z powodu najwyższej klasy konkurencji, w której znaleźli się Jane Campion i Paolo Sorrentino. Jej film był subtelnym filmem o studentce college’u we Francji w latach 60., która próbowała przerwać nieoczekiwaną ciążę i zagrała nieznaną krewną, Anamarię Vartolomei. A jednak zwyciężyła w jednomyślnym głosowaniu nad prestiżową nagrodą przez najwyższej klasy jury, w skład którego weszli także reżyser „Parasite” Bong Joon Ho i reżyser „Nomadland” Chloe Zhao.
„Naprawdę niczego się nie spodziewaliśmy. Było tak wielu utalentowanych ludzi. Byliśmy naprawdę szczęśliwi i pokorni” – powiedział Diwan. „Miałem tyle uczuć w tym samym czasie. Myślałem o filmie. Myślałem o mojej aktorce, wiedziałem, że to wszystko dla niej zmieni. Pomyślałem o (pisarzu) Annie Ernaux, ponieważ to prawdziwa historia, i to jej historia. A moją ostatnią myślą było to, że ten temat był w głowie wszystkich ”.
To był znakomity rok dla filmowców we Francji. Na początku roku Julia Ducournau została drugą kobietą, która zdobyła Złotą Palmę na Festiwalu Filmowym w Cannes za swój dramat familijny „Titane”. Film Ducournau jest również w trakcie ubiegania się o francuskie Oscary, które zostaną rozstrzygnięte we wtorek. Po raz ostatni Francja wybrała film kobiecy do Oscara w 2015 roku z Deniz Gamze Ergvens „Mustang”.
Louise Orry-Diquero, po lewej, Luàna Bajrami i Anamaria Vartolomei w scenie z „Happeningu” francuskiej reżyserki Audrey Diwan.
– Dzięki uprzejmości IFC Films
„Myślę, że to mówi coś bardzo mocnego o branży w ogóle. Zasadniczo wydarzyło się to, że pozwolili większej liczbie kobiet na kręcenie filmów” – powiedział Diwan. „I to matematyczne pytanie: jeśli pozwolisz większej liczbie kobiet na robienie filmów, oczywiście zostaną nagrodzone. Ale musisz uważnie przyjrzeć się na samym początku, kiedy przemysł daje ci pieniądze na zrobienie twojego filmu”.
Diwan nie podniosła aparatu, dopóki nie skończyła trzydziestki. Studiowała dziennikarstwo i nauki polityczne, pisała powieści i scenariusze, zanim zdecydowała się reżyserować. W 2019 roku ukazał się jej pierwszy film fabularny „Losing It”.
„Czuję się teraz gotowy na to, co chcę robić, ponieważ mam tak wiele różnych doświadczeń” – powiedział Diwan. „W końcu jestem na to gotowy.”
„Happening” nie był łatwym filmem, mimo pochwał dla powieści Pulitzera Ernaux. Diwan postanowiła opowiedzieć coś jasnego i szczerego o młodej kobiecie z mniej uprzywilejowanego środowiska, która desperacko chce kontynuować naukę, a także o realiach aborcji w zaułku.
Choć akcja filmu rozgrywa się w latach 60., doskonale zdaje sobie sprawę, że wciąż jest aktualny. Film napisała z myślą o Polsce. W drodze do Wenecji z gotowym filmem przeczytała o obecnej sytuacji w Teksasie.
„Zrobiłem ten film za to, co dla mnie znaczy. Uwielbiam robić filmy, nie udzielać odpowiedzi, ale zadawać pytania ”- powiedział Diwan. „Mam silne przeczucie, że film w jakiś sposób trafia w moment i że możemy o nim porozmawiać i podzielić się nim”.
Anamaria Vartolomei występuje w „Happeningu”, filmie francuskiej reżyserki Audrey Diwan, który szturmem zdobywa scenę nagród.
– Dzięki uprzejmości IFC Films
Już teraz jest entuzjastycznie nastawiona do rozmów i reakcji na utwór. Niedawno powiedziała w Paryżu, że młody student powiedział jej, że jest przeciwny aborcji, ale po obejrzeniu jej filmu nie był już pewien.
„Sztuka jest ważna i może otwierać debaty” – powiedział Diwan. „Wenecja była piękna, ponieważ jury jednogłośnie cieszyło się i zrozumiało ten film. Ale to coś znaczy, ponieważ byli to ludzie o różnej płci, wieku i kulturze. To był jeden z pierwszych razy, kiedy pomyślałem, że możemy to zrobić z wieloma różnymi ludźmi. ”.
Jeśli jej film zostanie wybrany do reprezentowania Francji na Oskarach, Diwan powiedział, że pomogłoby to tylko rozwinąć tę rozmowę. Ale nie może się też doczekać, kiedy sprowadzi go do Stanów Zjednoczonych, gdzie zostanie wydany w 2022 roku.
„Jesteśmy dumni, że możemy przedstawić ten wspaniały film amerykańskiej publiczności i przedstawić Audrey jako ekscytujący nowy głos w kinie” – powiedziała Arianna Bocco, prezes IFC Films. „Film pozwala widzom poczuć i stawić czoła wyzwaniom w sposób, w jaki tylko najlepsze kino może”.
Diwan powiedziała, że chce pokazać film gdzie tylko się da i rozpocząć dyskusję.
„Nie lubię polemik” – powiedziała. „Lubię dyskusję”.