Nauka
Artystka Diane Severin Nguyen znalazła inspirację w K-popie i Polsce
„Czasami, aby przekształcić swój ból lub historię w coś czytelnego dla innych, musisz wprowadzić reżim” – mówi artystka Diane Severin Nguyen. „Musisz dołączyć do grupy, aby nadać swojej historii wartość symboliczną”.
Tożsamość grupy jest sercem nowego wideo Nguyena Sztuka artykuł „If Revolution Is a Sickness” na wystawie wraz z instalacją fotograficzną w SculptureCenter w Long Island City. Na początku września, jako zapowiedź, artysta obejrzał film od początku do końca wraz z grupą na podwyższonej przestrzeni wystawienniczej. Potem ludzie zwracali się do niej ze swoimi reakcjami; niektórzy byli poruszeni, niektórzy byli smutni, a niektórzy płakali.
Więcej od WWD
Sednem filmu jest niuans podobnego, ale indywidualnego doświadczenia w większej grupie. Nguyen pojechał do Polski zeszłego lata, aby sfilmować projekt, wkrótce po zniesieniu krajowego zakazu blokady. Spektakl eksploruje politykę tożsamości poprzez wietnamskie dziecko w Polsce, które zostaje zanurzone w K-popowej grupie tanecznej. Współpracując ściśle z wietnamskim choreografem, który regularnie pracuje w Korei, Nguyen wyznaczył miejscowym polskim nastoletnim tancerzom do wykonania oryginalnej choreografii.
Dzięki uprzejmości Charlesa Bentona
Nguyen był przyciągany przez napięcie podziałów w wietnamskich grupach diaspory w Europie, linie często niewidoczne dla osób spoza grupy. Kilka lat temu, podczas pobytu w Berlinie, zauważyła dwie odrębne społeczności wietnamskie w Niemczech, definiowane przede wszystkim tym, czy pochodzą z północy, czy południa Wietnamu. Na różnice te w dużej mierze wpłynęły sojusze zawarte podczas zimnej wojny. W Polsce odnotowała sporą populację Wietnamczyków w stosunku do reszty Europy.
Podczas pandemii Nguyen również bardziej zainteresował się k-popem – zarówno jako fan, jak i jako artysta. Zdała sobie sprawę, że w wielu teledyskach K-pop jest estetyka Europy Wschodniej. A potem odkryła świat polskich teledysków do tańca K-pop.
„To było trochę obsesyjne” – mówi. „Robię obrazy fotograficzne, dlatego zawsze myślę o przestrzeni, w której powstaje obraz” – kończy. „W K-popie wszystko jest tak gęste od obrazów. Nawet taniec jest niezwykle schematyczny i obrazowy w sposobie, w jaki wszystko mieszają. I myślę, że ten rodzaj ruchu, łączenia tych wszystkich odmiennych rzeczy i prawie wyobcowania ich z pierwotnego źródła, jest bardzo fotograficznym sposobem myślenia i patrzenia na świat. ”
Militarystyczny aspekt gatunku – doskonale zsynchronizowane układy taneczne – przywodził jej również na myśl podział na Koreę Północną i Południową.Z pozornie odmiennych inspiracji wyłonił się jej teledysk.
Tytuł spektaklu „Rewolucja to choroba” jest zarówno tytułem jednego z jej wcześniejszych zdjęć, jak i rozdziałem książki, w której dyskutuje, czy rewolucja jest aktem racjonalnym, czy irracjonalnym.
Nguyen pozostaje ambiwalentny. Krytykując grupy i starania o reprezentowanie grupy, dostrzega ich wagę i jest zainteresowana badaniem tej sprzeczności.
„Jako artystka jestem prawdopodobnie bardziej krytyczna wobec przestrzeni grupy” – mówi. „Nie ufam sile symbolicznej. I nie podoba mi się, jak kapitalizm kooptuje wszystkie przestrzenie różnic i nie pozwala na istnienie negatywności”, mówi Nguyen. „Myślę, że film jest trochę o przywróceniu części tej negatywności, mimo że pokazuje proces asymilacji”.
„If Revolution Is a Sickness” trwa do 13 grudnia 2021 roku.
Dzięki uprzejmości Charlesa Bentona
Dzięki uprzejmości Dario Lasagni
Najlepsze z WWD
zapisać się do Biuletyn WWD. Aby otrzymywać najnowsze wiadomości, śledź nas na Świergot, Facebook, oraz Instagram.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”