Nauka
Małgorzata Mirga-Tas będzie reprezentować Polskę na Biennale w Wenecji
Polsko-rzymska artystka, pedagog i aktywistka Małgorzata Mirga-Tas została wybrana do reprezentowania Polski na 59. Biennale w Wenecji. Jego „Zaczarowanie świata” zagości w Pawilonie Polskim podczas trwania imprezy od 23 kwietnia do 27 listopada 2022 roku. Znany z praktyki obejmującej rzeźbę, malarstwo, instalacje i tkaniny wielkoformatowe, Mirga-Tas rzuca wyzwanie dyskryminującym stereotypom Romów i kultywuje pozytywny wizerunek kultury romskiej. W swoich pracach często wykorzystuje ubrania należące do przyjaciół i rodziny, które nakleja na patchworkowe płótna przedstawiające sceny tych, którzy noszą je na co dzień, paląc, rozmawiając lub po prostu siedząc.
Wybierając Mirga-Tas spośród trzydziestu trzech kandydatów, jury w oświadczeniu przywołało jego propozycję instalacji jako „wyjątkowo atrakcyjną formę wizualną (otwierającą pawilon dla szerszej publiczności) połączoną z oryginalną i przemyślaną koncepcją ideologiczną” proponującą nowa narracja o nieustannej migracji obrazów i wzajemnych wpływach między kulturami cygańską, polską i europejską. „Jury pochwaliło również mieszankę osobowości i wspólnoty projektu, zwracając uwagę na jego odniesienia, takie jak renesansowe malarstwo ścienne, prywatna ikonografia i symbolika historyczna.
Pawilon Polski jest organizowany przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki w Warszawie. Wojciech Szymański, historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator z Krakowa oraz Joanna Warsza, niezależna kuratorka i redaktorka mieszkająca w Berlinie, przygotują wystawę Mirga-Tas. Instalacja, zarówno w tytule, jak i w naturze, odpowiada na nadrzędny wątek Bienal „Leite dos Sonhos”: Według komunikatu prasowego „artysta stworzy magiczny świat, podlegający nieustannemu „odczarowaniu”, który stanie się swoistym schronieniem dla publiczności – azylem, który daje nadzieję i odpoczynek”.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”