Connect with us

Gospodarka

Konstytucjonalizm praw socjalnych w międzywojennej Irlandii: dla historii narodu

Published

on

Konstytucjonalizm praw socjalnych w międzywojennej Irlandii: dla historii narodu

Tysiące ludzi wyszło na ulice Derry, aby pomaszerować na rzecz równości i uczcić 50. rocznicę marszu praw obywatelskich „5 października 1968” z Duke Street w Derry. My sami/(CC OF 2.0)


Prawa gospodarcze i społeczne wymykają się prostej kategoryzacji. Sugeruję, że są tym, co nazwał WB Gallie „zasadniczo kontrowersyjne koncepcje ”. Oznacza to, że możemy najlepiej zrozumieć, co oznaczają prawa społeczno-gospodarcze, porównując nasze obecne wykorzystanie tych praw z innymi wcześniejszymi zastosowaniami.

Rozważanie praw społeczno-ekonomicznych jako przygodnych zjawisk historycznych o płynnych znaczeniach umożliwia bardziej otwarte formy badań historycznych. Szczególnie ważne dla krytycznej historiografii jest to, czyje głosy słyszymy.

Międzywojenna Irlandia oferuje bogate studium przypadku ruchów ludowych kwestionujących prawa gospodarcze i społeczne „od dołu”.

Jako część światowej fali rewolucyjnej, ustanowienie niezależnego Wolnego Państwa Irlandzkiego w 1922 roku zostało bezpośrednio poprzedzone dekadą działań społecznych. Dominujące historyczne rozumienie tego okresu koncentruje się na nacjonalizmie i państwie narodowym, zwłaszcza na partyzantach irlandzkiej armii republikańskiej, wojny o niepodległość z Wielkiej Brytanii i narodzin masowej partii nacjonalistycznej Sinn Féin.

Mniej znany jest zasięg nacjonalistycznej siły przetargowej i potencjału militarnego, spowodowany zorganizowaną siłą roboczą i zamieszkami rolniczymi. W latach 1918-1923 odbyło się pięć strajków generalnych i osiemnaście strajków lokalnych. Robotnicy przejęli kontrolę nad ponad osiemdziesięcioma miejscami pracy i po 1917 r. założyli jedne z pierwszych sowietów poza Rosją. Na wsi lokalne strajki czynszowe eskalowały w kierunku wywłaszczania mienia. Powstała sieć powszechnie wybieranych lokalnych trybunałów arbitrażowych, które czasami decydowały o nowych warunkach własności gruntów.

Ruchy antysystemowe na całym świecie wyraźnie artykułowały prawa społeczne i gospodarcze. Wielu organizatorów związkowych, w tym ci, którzy napisali projekt Konstytucji Irlandzkiej Armii Obywatelskiej (1913), inspirowało się syndykalizmem, który pojawił się w Irlandii w tym samym czasie, co w katolickiej Europie Zachodniej – Francji, Hiszpanii i Włoszech – oraz w Stanach Zjednoczonych.

READ  Emisje gazów cieplarnianych spadły o 3,6 tony na osobę zatrudnioną w ciągu dziesięciu lat – Produkty Eurostat News
Uwzględnienie praw społeczno-ekonomicznych jako przygodnych zjawisk historycznych o płynnych znaczeniach umożliwia bardziej otwarte formy badań historycznych”

Utworzenie Wolnego Państwa Irlandzkiego w 1922 roku oznaczało jednak koniec radykalnych eksperymentów demokratycznych. Lewicowi związkowcy, feministki i socjalistyczni republikanie stanęli teraz w obliczu wrogości zakorzenionej katolickiej burżuazji i dominującego Kościoła katolickiego.

Mimo to upierali się. Podczas Wielkiego Kryzysu w latach 30. na wsi doszło do masowych bojkotów dzierżawy ziemi, kampanii Irlandzkich Kobiet Robotniczych przeciwko ziemi w slumsach w Dublinie oraz trwających strajków, w których brały udział tysiące pracowników transportu i budownictwa w całym kraju. Współczesne lewicowe społeczno-gospodarcze dyskursy prawne zawarte w Konstytucji Wolna Irlandia (1931) lub program Kongresu Republikańskiego (1934), teraz odzwierciedlały raczej bolszewickie niż syndykalistyczne modele kontroli robotniczej.

W Irlandii, podobnie jak gdzie indziej, budowniczowie państw narodowych w odpowiedzi na ruchy antysystemowe artykułowali konstytucjonalizm praw społecznych.

W trakcie opracowywania Konstytucji Wolnego Państwa Irlandii z 1922 r. agraragacja skłoniła prawników społecznych, takich jak Klemens Francja i Alfred O’Rahilly, który opowiada się za „prawami ekonomicznymi” w celu uregulowania spekulacji ziemią i wprowadzenia redystrybucyjnych środków socjalnych. Podczas debat zgromadzenia założycielskiego, Partia Pracy TJ O’Connell prowadziła kampanię na rzecz praw dzieci do żywności, odzieży, schronienia i edukacji.

w tworzenie irlandzkiej konstytucji z 193737, pojawiły się niespokojne strajki, gdy premier Éamon de Valera, urzędnicy i różni doradcy duchowni rozważali przepisy społeczno-gospodarcze związane z redystrybucją gruntów, regulacją systemu kredytowego i prawami socjalnymi.

W obu procesach opracowań prawa społeczno-gospodarcze zostały jednak w dużej mierze pominięte. Warto zauważyć, że archiwa pokazują, jak ustrojodawcy świadomie przekształcili solidne przepisy dotyczące praw społeczno-ekonomicznych, zastępując paternalizm państwowy oparty na sprawiedliwości i dobroczynności wobec „klas słabszych” paternalizmem państwowym.

Irlandzkie międzywojenne doświadczenie w doradzaniu w zakresie praw społeczno-gospodarczych można łatwo porównać do współczesnego międzynarodowego tworzenia konstytucji. Konstytucja w Dublinie 1922 19 zawierały dyskursy na temat praw społeczno-ekonomicznych niezwykle podobne do tych dotyczących reformy rolnej w Querétaro w konstytucji meksykańskiej z 1917 roku i państwa opiekuńczego w Weimarze w 1919 roku.

READ  Korzyści Citigroup za I kwartał | PYMNTS.com

W 1937 roku dyskurs na temat praw społeczno-ekonomicznych proponowany przez duchownych współpracowników przypominał i opierał się na katolickich konstytucjach korporacyjnych i autorytarnych Portugalii (1933), Austrii (1934) i Polsce (1935). Kilku irlandzkich biskupów katolickich skutecznie wyobraziło sobie zimniejszą, bardziej wilgotną wersję portugalskiego dyktatora Salazar nowy stan. Klerykaliści wpłynęli na ukształtowanie się w konstytucji kultury nacjonalistycznej, często specyficznie katolickiej, a zwłaszcza w jej zapisach dotyczących rodziny.

Jednak istniejące instytucje gospodarki politycznej i rynkowej pozostały w dużej mierze nienaruszone przez konstytucjonalizm społeczny. Niewiążące „zasady przewodnie” irlandzkiej konstytucji z 1937 r. przewidywały jedynie retoryczne włączenie praw społeczno-ekonomicznych, instrumentu, który został później powielony w postkolonialnych konstytucjach Indii, Papui Nowej Gwinei i Nigerii.

Prawny konstytucjonalizm społeczno-gospodarczy Irlandii podążał konserwatywnym kursem postkolonialnym skrytykowany przez Franza Fanonaw której partia nacjonalistyczna zastępuje antykolonialny i społeczny ruch masowy. Zasadniczo istniał odległy współudział między potencjalnymi rolnikami państwowymi a międzynarodową gospodarką rynkową.

W latach 1922 i 1937 zniesienie solidnych praw społeczno-ekonomicznych zaspokoiło preferencje Departamentu Skarbu dotyczące minimalnych wydatków rządowych. Ze względu na irlandzkie interesy bankowe i pastwiska, delegowanie odpowiedzialności za opiekę społeczną i edukację na Kościół katolicki było zarówno pobożne, jak i opłacalne. W ten sposób państwo irlandzkie odtworzyło peryferyjne stosunki gospodarcze z Wielką Brytanią. Wynikający z tego brak solidarnego, opartego na prawach modelu rozwoju społeczno-politycznego okazał się trwały.

Do tej pory państwo irlandzkie konsekwentnie interpretowało prawa społeczno-gospodarcze jako wyraz formalnych roszczeń do usług publicznych, które są bardziej zależne od wzrostu gospodarczego niż od określonych standardów praw człowieka. Państwo wypowiadało się również przeciwko zapewnieniu skutecznych środków prawnych dla każdej osoby lub grupy, która rzekomo naruszyła te prawa. Nic dziwnego, że przekonanie, że różne grupy społeczne muszą „walczyć” i „walczyć” o swoje prawa, jest wspólnym tematem przewodnim Rozwój irlandzkiej polityki społecznej.

READ  Polski PKB w II kwartale nadal się kurczy 23 | Pstryknąć

Konstytucjonalizm okresu międzywojennego pozostaje więc kontrowersyjny. Współczesny partie polityczne i ruchy społeczeństwa obywatelskiego kontynuowanie mobilizacji na rzecz konstytucjonalizacji praw społeczno-gospodarczych, w szczególności dekomodacji wody i mieszkań. Ocaleni z Irlandii Pralnie Magdaleny i Szkoły przemysłowe nadal domagać się sprawiedliwości po skandalicznym naruszeniu praw człowieka przez Kościół i państwo. Traktowanie państwowe Osoby ubiegające się o azyl najdobitniej pokazuje, jak wiele z więziennej przeszłości Irlandii jest nadal obecne. Historia ludu pokazuje, że tak nie było (i nie musi).

Historia „od dołu” pokazuje co Murray Bookchin zidentyfikowane jako rozróżnienie między „polityką”, partycypacją obywatelską wymaganą do określenia, w jaki sposób możemy najlepiej żyć razem, a „państwowością”, technikami ucisku i manipulacji wymaganymi do wzmocnienia hierarchii, wyzysku i ucisku. W tym sensie przeszłe ruchy podążają polityczną ścieżką w kierunku realizacji praw społeczno-gospodarczych.

Umieszczając na pierwszym planie życie i ruchy wywłaszczonych i niezadowolonych, historia praw społeczno-ekonomicznych narodu oświetla skoncentrowane na społeczeństwie formy sprawiedliwości i oświeca sposoby realizacji praw przeciwko i poza głębokimi strukturami władzy, które kształtują nasz świat .

Działania bezpośrednie, takie jak bojkoty, strajki i władze lokalne, zazwyczaj promują alternatywną wizję samozatrudnienia, obywatelstwa i praw, która zakłada, że ​​wolne jednostki mają zdolność zarządzania sprawami społecznymi w sposób bezpośredni, etyczny i racjonalny. Biorąc pod uwagę globalny kryzys kapitalizmu, nierówności społeczne i załamanie ekologiczne, możemy dziś zwrócić się do historii ruchu po mądrość i inspirację. Ostatecznie to od nas zależy, która wizja praw społeczno-gospodarczych zwycięży.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *