Najważniejsze wiadomości
Polska: styczniowy skok wspiera nasz apel o CPI na 2021 r. | Kłapnięcie
GUS poinformował o gwałtownym wzroście inflacji do 2,7% r / rw styczniu z 2,4% w grudniu i konsensusie na poziomie + 2,4%. Styczniowy wzrost inflacji był wynikiem gwałtownego wzrostu cen żywności, pomimo wysokiej bazy 1,3% r / r wobec 0,8% r / rw grudniu. Wynika to z mroźniejszej niż rok temu w Polsce i Europie zimy, która spowodowała wzrost cen owoców i warzyw. W Polsce sprzyjały temu wyższe podatki cukrowe i handlowe.
Szacujemy, że inflacja bazowa również przyspieszyła do około 4% r / r wobec 3,7% r / rw grudniu. Wynika to m.in. ze wzrostu opłat abonamentowych w telewizji, ograniczonej sezonowej sprzedaży w styczniu (centra nieczynne do końca miesiąca) oraz rosnących kosztów firmy, które zostały przerzucone na konsumentów.
Wyższa inflacja w styczniu potwierdza nasz scenariusz powyżej konsensusu wzrostu w 2021 r. Od jakiegoś czasu komunikujemy, że ceny powinny pozostać wysokie w tym roku. Do tej pory prognozowaliśmy średni CPI na 2021 r. Na poziomie 3,1% r / r wobec 3,4% w 2020 r. Po przeczytaniu w styczniu nasz model sugeruje średni CPI w 2021 roku na poziomie 3,34% r / r. Możliwe są jednak korekty w dół, podobnie jak zmiany wag w koszyku CPI (powinien spaść udział usług w koszyku CPI, które są wysoce inflacyjne).
Głównymi czynnikami sprzyjającymi inflacji w tym roku są decyzje administracyjne i ceny regulowane (opłaty za energię elektryczną i odnawialne źródła energii, podatek od cukru, podatek handlowy, wzrost opłat za wywóz śmieci).
Równie ważne są siły inflacyjne pochodzące z konsumpcji. Niskie bezrobocie, hojne programy fiskalne mające na celu zwiększenie dochodu do dyspozycji gospodarstw domowych i dwucyfrowy wzrost podaży pieniądza powinny napędzać inflację. Rekordowo niski udział inwestycji prywatnych w PKB nie pomaga w łagodzeniu presji inflacyjnej. Przy takiej strukturze PKB gospodarka nie może budować przewag konkurencyjnych, które poprzez wyższą produktywność zmniejszyłyby również presję inflacyjną wynikającą z wyższej konsumpcji.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.