Zabawa
59. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Chicago ogłasza laureatów | Festiwale i nagrody
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOKUMENTALNY
Złoty Hugo: „The Echo” (Meksyk, Niemcy), reż. Tatiana Huezo
Tatiana Huezo przedstawia urzekający filmowy i poetycki portret współczesnego życia rodzinnego na wiejskich terenach Meksyku. Zniuansowana, obserwacyjna narracja Huezo splata bogaty obraz rodziny i społeczności żyjącej z ziemi i pasącej owce na górzystym terenie. Film jest medytacją nad cyklami życia, narodzin, śmierci, pracy, domu, głębokim szacunkiem dla natury i nieuniknionym konfliktem tradycji kulturowej ze współczesnym światem. Z perspektywy trzech pokoleń film przedstawia głęboko poruszający portret, który w subtelny sposób odsłania trudne punkty codzienności, obserwacje zmieniających się ról płciowych i coraz większe przyciąganie świata zewnętrznego. Siła opowiadania historii tkwi w najdrobniejszych szczegółach, a wybory reżyserskie Huezo wykazały intencjonalność, która sprawiła, że narracja stała się przemyślana i głęboka. Teksturowane zdjęcia i wciągający projekt dźwięku tworzą kinowy krajobraz, który jest rozległy i zapierający dech w piersiach intymny.
Srebrny Hugo: „Od tyłu” (Polska, Francja, Ukraina), reż. Maciek Hamela
Innym wybitnym przykładem narracji vérité jest zniszczenie wojenne wypisane na twarzach ewakuowanych, gdy opuszczają swoje domy i życie w obliczu eskalacji wojny na Ukrainie, widziane z perspektywy naszego reżysera „od tyłu”, gdy grupa przegania grupę niebezpieczeństwa i w nowe, niepewne życie, które nas czeka. Widok rozdartego wojną krajobrazu za oknami pojazdu to ciągły wgląd w okropności wojny, które większość ludzi może sobie tylko wyobrazić. Ta emocjonalna podróż w nieznane bohaterów filmu, pasażerów uzbrojonej w kamery karawany, oddaje człowieczeństwo każdej twarzy i surowość ich przeżyć w chwilach strachu, empatii, miłości, bólu, smutku, a nawet… raz. , humor.
Wyróżnienie: „Cztery córki” (Francja, Arabia Saudyjska, Niemcy, Tunezja, Cypr), reż. Kaouther Ben Hania
Wszyscy uznaliśmy ten film za pomysłowy pod względem formalnym i doceniliśmy odważną perspektywę reżyserską. „Pisanie” narracji w „Czterech córkach” było wyjątkową współpracą bohaterów, aktorów i twórcy filmu – wspólnie stworzonym, niepowtarzalnym portretem rozbitej rodziny zmagającej się z niewyobrażalną stratą.
KONKURS PERSPEKTYWY
Złoty Q-Hugo: „Monster” (Japonia), reż. Hirokazu Kore-eda
Prawdziwa perełka „Potwór” filmowo pokazuje, jak fałszywe oskarżenia kształtują ludzkie życie, zarówno na poziomie plotek, jak i nieuzasadnionej stygmatyzacji homoseksualizmu. Doskonałe indywidualne występy prowokują do niestabilnej postawy, jaką każdy z nich zajmuje w konfrontacji z własną wersją wydarzeń. „Potwór” to wspaniały wizualnie film o odwróceniach i niespodziankach, ukazujący magię osobistej prawdy w życiu codziennym.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.