Świat
2 japońskie helikoptery marynarki wojennej rozbijają się podczas szkolenia, 1 nie żyje
TOKIO (AP) – Dwa japońskie helikoptery morskie z ośmioma członkami załogi rozbiły się w możliwej kolizji podczas nocnej sesji szkoleniowej na Pacyfiku na południe od Tokio, jeden zginął, a ratownicy w niedzielę szukali siedmiu kolejnych zaginionych – powiedział minister obrony.
Minister obrony Minoru Kihara powiedział reporterom, że dwa helikoptery SH-60K Morskich Sił Samoobrony, każdy z czterema członkami załogi na pokładzie, utraciły kontakt w późną sobotę w pobliżu wyspy Torishima, około 600 kilometrów (370 mil) na południe od Tokio.
Przyczyna katastrofy nie jest od razu znana, ale władze uważają, że oba helikoptery „najprawdopodobniej” zderzyły się, a następnie wpadły do wody – powiedział Kihara.
Szef sztabu marynarki wojennej, admirał Ryo Sakai, powiedział, że szkolenie na SH-60 zostanie zawieszone do czasu ustalenia przyczyny katastrofy i podjęcia środków zapobiegawczych.
Ratownicy odzyskali rejestrator parametrów lotu, karty z każdego helikoptera oraz fragmenty, które prawdopodobnie pochodzą z obu helikopterów znajdujących się w tym samym obszarze, co wskazuje na to, że dwa SH-60K leciały blisko siebie, powiedział Kihara.
W niedzielę rozszerzono działania poszukiwawczo-ratownicze dla zaginionej załogi, wysyłając 12 okrętów wojennych i siedem samolotów. W operacji wzięły udział łodzie i samoloty patrolowe Japońskiej Straży Przybrzeżnej.
Ambasador USA w Japonii Rahm Emanuel zaoferował swojemu krajowi pomoc w poszukiwaniach i ratownictwie.
„Będziemy stać ramię w ramię z naszą przyjaciółką i sojusznikiem Japonią. „Moje myśli są z członkami załogi, ich rodzinami i przyjaciółmi w tym trudnym czasie” – napisał na platformie społecznościowej X.
Dwusilnikowe helikoptery użytkowe opracowane przez firmę Sikorsky, znane jako Seahawks, zostały zmodyfikowane i wyprodukowane w Japonii przez Mitsubishi Heavy Industries. Kihara powiedział, że w nocy uczestniczyli w szkoleniu przeciw okrętom podwodnym. Jeden stracił kontakt o 22:38 i minutę później wysłał automatyczny sygnał alarmowy.
Słychać tylko jeden sygnał pomocy, tak zwany nadajnik pomocy, co jest kolejnym sygnałem, że helikoptery znajdowały się w pobliżu tego samego miejsca, ponieważ ich sygnały wykorzystywały tę samą częstotliwość i nie można było ich rozróżnić, powiedział Kihara.
Jeden helikopter należał do bazy lotniczej w Nagasaki, drugi do bazy w prefekturze Tokushima. Kihara powiedział, że urzędnicy przesłuchali pilota trzeciego samolotu, który również brał udział w sobotnim szkoleniu.
Samolot SH-60K jest zwykle używany na niszczycielach przeciw okrętom podwodnym, ale jest również używany do misji poszukiwawczo-ratowniczych i innych. Japonia ma około 70 zmodyfikowanych helikopterów.
Urzędnicy obrony powiedzieli, że w sobotnim szkoleniu uczestniczyła wyłącznie japońska marynarka wojenna i nie stanowiła ona części międzynarodowych ćwiczeń.
Japonia pod jego rządami Strategia Bezpieczeństwa 2022, przyspieszyła rozbudowę wojska i wzmocniła efekt odstraszania na południowo-zachodnich wyspach Japonii na Pacyfiku i na Morzu Wschodniochińskim, aby przeciwstawić się zagrożeniom wynikającym z coraz bardziej agresywnych działań wojskowych Chin. Japonia przeprowadziła w ostatnich latach własne, szeroko zakrojone ćwiczenia morskie, a także wspólne ćwiczenia ze swoim sojusznikiem, Stanami Zjednoczonymi i innymi partnerami.
Sobotnie szkolenie było częścią rutynowych ćwiczeń z udziałem okrętów wojennych, łodzi podwodnych i helikopterów Seahawk, powiedział szef sztabu japońskiej marynarki wojennej. Podczas szkolenia kilka helikopterów unosi się obok siebie, opuszczając urządzenia sonarowe do wody w celu wykrycia łodzi podwodnych.
W 2017 roku japoński okręt marynarki wojennej SH-60J, Seahawk wcześniejszej generacji, rozbił się w wyniku błędu ludzkiego podczas nocnej sesji szkoleniowej, w wyniku czego zginęło trzech członków załogi. W lipcu 2021 r. w pobliżu południowej wyspy Amamioshima doszło do drobnej kolizji między dwoma SH-60, w wyniku której uszkodzono obie łopaty wirnika, ale nie spowodowało żadnych obrażeń.
Po kolizji w 2021 roku Marynarka Wojenna wprowadziła szereg środków zapobiegawczych, aby zapewnić odpowiednią odległość między statkami powietrznymi. Sakai powiedział, że sobotniemu wypadkowi można było zapobiec, gdyby odpowiednio przestrzegano wszystkich środków bezpieczeństwa.
Według marynarki wojennej w USA śmiertelną katastrofę MH-60S Seahawk podczas szkolenia u wybrzeży Kalifornii w 2021 r. przypisano awarii mechanicznej spowodowanej nieoczekiwanymi uszkodzeniami podczas konserwacji.
Do katastrofy w Japonii doszło także rok po naziemnej jednostce samoobrony UH-60 Blackhawk rozbił się u wybrzeży południowo-zachodniej wyspy Miyako z powodu problemu z wydajnością silnika znanego jako „cofanie się”, w wyniku którego zginęło wszystkich dziesięciu członków załogi.
Japońska telewizja publiczna NHK podała, że w chwili sobotniej katastrofy na tym obszarze nie wydano żadnych ostrzeżeń pogodowych.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”