Connect with us

Nauka

12 września Narodowy Dzień Kompetencji Cyfrowych w szkołach – GovTech Poland

Published

on

12 września Narodowy Dzień Kompetencji Cyfrowych w szkołach – GovTech Poland

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek ogłosił 12 września Narodowym Dniem Kompetencji Cyfrowych w szkołach i zmobilizował uczniów i nauczycieli do sprawdzenia poziomu swoich kompetencji cyfrowych. Już po raz drugi w Polsce odbył się IT Fitness Test, który pomógł zidentyfikować obszary do cyfrowego rozwoju.

„Z dumą ogłaszam, że od dzisiaj 12 września będzie co roku obchodzonym w szkołach Dniem Kompetencji Cyfrowych. Co to znaczy? Oznacza to więcej inwestycji w szkoły, ale także świetną współpracę z takimi firmami jak Microsoft i Digital Poland.”

– powiedział na konferencji Szef MEN.

Umiejętności cyfrowe obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych oraz ich wykorzystanie do nauki, pracy i udziału w życiu społecznym.

Umiejętności cyfrowe to zespół umiejętności związanych ze sprawnym posługiwaniem się technologią i nowoczesnymi urządzeniami elektronicznymi. Obejmuje to pracę z oprogramowaniem, umiejętność korzystania z Internetu i efektywnego zarządzania danymi, rozwiązywanie codziennych problemów technologicznych oraz podstawową wiedzę na temat korzystania z komputera lub innych urządzeń elektronicznych. Umiejętności cyfrowe są jednym z kluczowych elementów rozwoju edukacji, życia zawodowego i codziennego funkcjonowania w szybko zmieniającym się świecie. Pomagają w skutecznej komunikacji, rozwiązywaniu problemów i rozwoju osobistym.”

– powiedział Antoni Rytel, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej.

W ankiecie każdy uczeń i nauczyciel może sprawdzić swoją wiedzę na temat Internetu, oprogramowania, aplikacji ułatwiających pracę z komputerem, mediów społecznościowych i, co najważniejsze, cyberbezpieczeństwa. Są to umiejętności, które szczególnie przydadzą się w przyszłości.

W gospodarce, w której obecnie żyjemy, kompetencje cyfrowe są już elementem podstawowym. Dlatego ważne jest kształcenie młodych obywateli w sposób dostosowany do współczesnego świata i atrakcyjny dla pracodawców na rynku pracy. Co więcej, jeśli stale będziemy dbać o podnoszenie kompetencji cyfrowych, umożliwimy powstanie w centralnym obszarze Polski nowych cyfrowych produktów i usług, które będą napędzać naszą gospodarkę i tworzyć nowe miejsca pracy.

Dziś bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy wykwalifikowanych specjalistów wyposażonych w odpowiednie umiejętności cyfrowe, aby wspierać innowacyjne firmy powstające w naszym kraju. Bez nich rozwój gospodarki będzie praktycznie niemożliwy. Dlatego na każdym etapie musimy podkreślać znaczenie i rolę umiejętności cyfrowych”

– podkreślił Michał Kanownik, prezes Digital Poland.

READ  AROBS uruchamia AROBS Polska, po sfinalizowaniu transakcji z SYDERAL Polska

Test dostępny jest online pod adresem: https://itfitness.eu/pl/. Wyniki aktualnej edycji testu cyfrowego zostaną opublikowane w listopadzie. Uczniowie i nauczyciele, którzy uzyskają najlepsze wyniki, zostaną nagrodzeni sprzętem elektronicznym, ufundowanym przez partnerów projektu, takich jak Acer, Google For Education i Lenovo. Projekt realizowany jest jednocześnie w czterech krajach, m.in. w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Inicjatywę wspierają Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Centrum GovTech.

Minecraft Education dla wszystkich szkół podstawowych i średnich – narzędzie dydaktyczne, które zmienia edukację

Z okazji Narodowego Dnia Kompetencji Cyfrowych w Szkołach uczniowie wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce będą mieli bezpłatny dostęp do wirtualnej platformy edukacyjnej – Minecraft Education, która pozwoli im rozwijać podczas zajęć umiejętności przyszłości.

Minecraft Education kryje w sobie potencjał zmiany sposobu uczenia się w zdobywaniu umiejętności potrzebnych uczniom w ich przyszłym miejscu pracy. Zapewnia nowe możliwości i zasoby cyfrowe wspierające umiejętności przyszłości. Jest to kreatywna wirtualna platforma oferująca doskonałe wsparcie nauczycielom. Pomaga uczniom w rozwijaniu tak zwanych umiejętności XXI wieku, takich jak kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, współpraca, rozwiązywanie problemów i umiejętności cyfrowe.

Dziś ogłaszamy coś, co naprawdę ucieszy uczniów polskich szkół. Oto znana gra – Minecraft w wersji edukacyjnej – od dziś będzie bezpłatna dla wszystkich szkół od czwartej klasy

– dodał szef MSZ.

Wykorzystanie Minecraft Education na zajęciach przedmiotowych niesie ze sobą wiele korzyści edukacyjnych. Wirtualny świat gry edukacyjnej zawiera specjalnie zaprojektowane mapy dedykowane różnym przedmiotom, na których uczniowie mogą budować wirtualne środowiska związane z danym przedmiotem. Mapy Minecraft Education mogą być gotowe do użycia lub tworzone przez samych uczniów, co dodaje element zabawy i kreatywności do procesu uczenia się. Od podstawowej konstrukcji po kodowanie za pomocą bloków, skryptów Java i Python, Minecraft Education rozwija się wraz z uczniami i może być wykorzystywany w procesie nauczania i uczenia się na każdym poziomie klasy.

Od początku dbamy o to, aby proces integracji nowych technologii w szkołach odbywał się we współpracy ze społeczeństwem i rynkiem. Dziś widzimy tego efekty – uczniowie i nauczyciele mają darmowy dostęp do narzędzi łączących naukę z zabawą. To dzięki nowoczesnym narzędziom edukacyjnym (m.in. grom) proces nauki staje się bardziej interaktywny, angażujący, a przede wszystkim ciekawszy.”

– podkreślił Pełnomocnik Szefa MSZ.

READ  Arizona zgłasza 1527 nowych przypadków koronawirusa, dwa dodatkowe zgony

Gra przygotowuje uczniów do życia w świecie pełnym nowych technologii, budując umiejętności przyszłości. Warto podkreślić, że zabawa toczy się w bezpiecznym środowisku, a jej zasady ustalają nauczyciele. Klasyczna wersja Minecrafta różni się od wersji edukacyjnej. Klasyk nie ma żadnych ograniczeń w grze. Wersja edukacyjna kładzie nacisk na naukę. . Nauczyciele chcący rozpocząć współpracę z Minecraft Education mogą liczyć na wsparcie ogromnej bazy tutoriali, poradników i innych materiałów, które pozwolą każdemu stworzyć od podstaw własne zajęcia, niezależnie od poziomu znajomości gry i Twojego środowiska.

Świat Minecraft Education jest nieograniczony i sięga wszędzie tam, gdzie zaprowadzi nas wyobraźnia. Możemy polecieć w kosmos, stworzyć farmę wiatrową lub odtworzyć własną szkołę na lądzie złożonym z wielofunkcyjnych klocków. To wciągająca przygoda dla uczniów, dzięki której nauka umiejętności przyszłości będzie dostępna i wciągająca dla każdego. W tej cyfrowej podróży zawsze towarzyszy im nauczyciel, który uczy ich, jak poruszać się po cyfrowych autostradach, nie naruszając ich prywatności i danych”.

– Dominika Bettman, Dyrektor Generalny Microsoft Polska

Zanurzając uczniów w świat, w którym czują się ekspertami, budzisz ich motywację do nauki, angażujesz emocje, wzbudzasz ciekawość i zaintrygowanie. Promujesz integrację i rozwijasz kompetencje w zakresie współpracy oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Warto spróbować już teraz, gdyż dostęp do bezpłatnej wersji próbnej gry Minecraft Education (licencja próbna – ograniczona w czasie, dająca dostęp do pełnej funkcjonalności) będzie aktywna do 6 maja 2024 roku. Aby uzyskać dostęp do gry, zaloguj się na swoje konto ZPE pod adresem https://zpe.gov.pl/, korzystając z danych logowania otrzymanych od szkoły.

Dostęp do Minecraft Education został udostępniony bezpłatnie we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.

Dodatkowe informacje i materiały na temat #MinecraftEducation można znaleźć na stronie: edukacja.gov.pl/buduj-z-minecraft

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *